Duurtest Ford Explorer: de soms onzekere SUV
Onze autotester Rutger rijdt de komende vier weken in de volledig elektrische Ford Explorer. Na twee weken: moet ik zelf rijden? Of doet hij dat voor me?
De beste "zelfrijdende" auto's van dit moment kunnen met goed weer, op een goed belijnde weg, waar het niet te druk is, je een boel werk uit handen nemen. De slechtste "zelfrijdende" auto's van dit moment slingeren tussen de lijnen heen en weer, piepen in een constante paniek en doen je meteen naar de uitknop vliegen. In dat speelveld: hoe doet de Ford Explorer het?
Prima systemen, stokoude kaarten
Onze Explorer heeft de adaptieve cruise control en kan tussen de lijntjes blijven. Bovendien weet hij waar hij is op de kaart. Kom je op een rotonde afrijden, dan remt hij dus af voordat je er bent. Kom je op een rotonde afrijden die hij niet kent op de kaart, dan remt hij dus ook niet af. Dat is niet dramatisch, want je hebt zelf ook een rechtervoet als het goed is.
Wat wel dramatisch is, zijn de kaarten afkomstig van leverancier Here. Die zijn in geen 13 jaar in Winsum geweest lijkt het. De Chinees die sinds 2011 failliet is, wordt nog steeds vermeld op de kaarten van Here. De Praxis is al 5 jaren geen Formido meer. Als gevolg gebruik ik het navigatiesysteem van de Explorer niet. Jammer, want als ik met een CarPlay-app navigeer krijg ik geen instructies in het schermpje voor mijn neus.
Onzekere kanten van een modern systeem
Los van dat overkomelijke ongemak (waar aan gewerkt schijnt te worden), is de adaptieve cruise control uitstekend. Hij rijdt aardig anticiperend. Gaat niet te vroeg of te hard in de ankers en rijdt lekker comfortabel. Ook bij het achteruit rijden word ik keurig gewaarschuwd als er een fietser aankomt. Maar één aandachtspuntje blijft er over: de Explorer is wat onzeker over onze relatie. Hij lijkt steeds te twijfelen of ik nog wel met hem verder wil en dan begint hij te piepen en zet hij de muziek uit, totdat ik even aan het stuur jiggle. Dan gelooft hij weer dat ik er bij ben en dat we verder kunnen. In de Kia EV9 zit nu bijvoorbeeld een stuursensor, waardoor je geen actieve tegendruk hoeft te geven. Dat werkt prettiger.
Feestelijk is de korte draaicirkel. Daar staat dit MQB-platform om bekend. Uitparkeren en inparkeren is ontzettend eenvoudig hierdoor. Als je 30 centimeter achter je voorligger geparkeerd staat, draai je hem er zo uit.
Volgende week gaan we het hebben over infotainment en interieur.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.