5 hoogtepunten van de LA Auto Show
Bright-autotester Rutger Middendorp bezocht de grote autobeurs in Los Angeles. Onder zijn hoogtepunten: de elektrische pick-up en SUV van nieuwkomer Rivian en weer een nieuwe elektrische Audi.
Rivian
De grootste verrassing van de beurs is Rivian. Een Amerikaans bedrijf met aan het hoofd een 35-jarige wetenschapper van de MIT-universiteit. Rivian komt met twee elektrische wagens: een pick-up en een SUV. Beide auto's zijn technisch grotendeels gelijk en komen met accu's variërend van 105 kW tot 180 kW voor een gigantisch bereik tot wel 600 kilometer. Een hele prestatie voor een auto die 2800 kilo weegt. Beide auto's zitten vol handige vondsten die het leven makkelijker maken. Van stopcontacten in de achterbak tot een tablethouder op de voorstoelen.
De auto wordt in eerste instantie voor de Amerikaanse markt beschikbaar gesteld in ongeveer 18 maanden. Prijzen liggen rond 60.000 dollar. Noorwegen is volgens woordvoerder Michael McHale een voor de hand liggende volgende markt. De Scandinaviërs zijn erg geïnteresseerd in een elektrische wagen die serieus een kar kan trekken en dat kunnen deze twee modellen.
Audi e-Tron GT Concept
Audi noemt de e-Tron GT een concept, maar heeft aangekondigd dat deze wagen grotendeels ongewijzigd op de markt komt in 2020. Daarmee wordt de GT het derde elektrische model naast de SUV en crossover die er aan zitten te komen. In 2025 moeten er 12 volledig elektrische modellen zijn.
De GT Concept krijgt een 90 kW-accu aan boord, maar de nadruk ligt op prestaties, niet op bereik. De twee elektromotoren produceren samen 590 pk en maken een sprint van 0 naar 100 in 3,5 seconden mogelijk. De actieradius van 400 kilometer volgens de WLTP-test. Dat haalt de Hyundai Kona met een 64 kWh-accupakket ook. Prijzen zijn nog niet bekend.
Porsche 911
De Porsche 911 is verbeterd en de kenner ziet het verschil natuurlijk meteen. Maar wij helpen je graag even. De sportwagen met typenummer 992 is een klein beetje langer geworden. Je herkent hem als leek van achteren het gemakkelijkst: de achterlichten zijn nu aan elkaar verbonden met een lange lichtstreep en daarboven bevindt zich een horizontaal remlicht. Op de neus is de auto te herkennen aan rondere koplampen, maar de makkelijkste manier om het verschil te zien zit hem in de rechte lijn van de klep. Volgens exterieur design chef Peter Varga geeft dat hem meer karakter. Lees binnenkort op Bright.nl een gesprek met Varga.
Kia Soul EV
De Kia Soul is vernieuwd en ook deze versie komt in een elektrische variant. De vorige was een bijzonder geslaagde praktische auto, met een bescheiden accu. De aandrijflijn komt je vast bekend voor. Het accupakket is 64 kWu en de motoren leveren 204 pk. Net als in de Hyundai Kona en Kia e-Niro. Het bereik zal dus ongetwijfeld ook over de 400 kilometer zijn. De e-Niro kost ruim over de €40.000. Als de Soul daar net als de Kona onder kan blijven, zal het vast een verkoopsucces worden in ons land.
Volvo: van staal naar digitaal
De grootste verrassing op de beurs was misschien wel Volvo. Het Zweedse bedrijf had namelijk geen enkele auto op de stand staan. De ruimte werd besteed aan de samenwerking met Google en Amazon, de virtuele assistent in de auto en een VR-ervaring. Allemaal geen opzienbarend interessante onderwerpen, maar wel een duidelijk signaal dat het bij een moderne auto absoluut niet meer gaat om het staal. Een moderne auto is niet meer primair een bak met vier wielen, maar een rijdend infotainmentsysteem dat moet passen in je leven.
Bright test de Tesla Model 3
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier zijn updates.
In Los Angeles hebben we ook de Tesla Model 3 getest. Subscribe op ons YouTube-kanaal of like ons op Facebook om de video komende week niet te missen.