De nieuwe Porsche 911 is deze week in Los Angeles gepresenteerd. Bright-autotester Rutger vroeg de designer hoe dat nou is: een auto ontwerpen met dezelfde briefing als een paar jaar eerder?
De Porsche 911 heeft deze week een opvolger gekregen. Hij heet de 911 en hij lijkt behoorlijk op de vorige 911, die weer sterk leek op die daarvoor. In een wereld waarin vernieuwing vaak visueel gedemonstreerd moet worden, is het verfrissend om een auto te zien waarbij de ontwerpers terughoudend blijven zoeken naar de essentie van hetzelfde idee.
Nogal wat fabrikanten laten zich te veel inspireren door de concurrentie en verliezen daardoor eigenheid. Porsche heeft het lef om stug door te ontwikkelen op eenzelfde concept. Bright sprak met chef exterieur design Peter Varga. Hij ontwierp met zijn team ook de vorige 911 (type 991).
Hoe begin je aan het ontwerp van een nieuwe auto met exact dezelfde briefing als de vorige keer?
"De 911 is een van de meest iconische vormen in de geschiedenis van de auto. Je moet bij elke beslissing die je neemt dus heel goed te rade gaan wat je kunt veranderen en wat niet. Het is als met het koken van een gerecht. Je kunt best een ingrediënt toevoegen of er een beetje meer of minder doorroeren, maar er is een moment waarbij het niet meer hetzelfde gerecht is. De ene klant zal een beetje extra peper waarderen, de ander misschien niet. We proberen een balans te vinden tussen voorzichtige verfijning van het 911-verhaal en de vernieuwing. Want de nieuwe auto moet ook zijn eigen verhaal kunnen vertellen. Er moeten eigen elementen in zitten, terwijl de auto nog steeds als een 911 herkenbaar is."
Wat zijn voor jou de verbeteringen ten opzichte van het vorige model?
"Een van de dingen die we wilden aanpakken is dat we de wielbasis visueel korter wilden maken. Dat hebben we gedaan door het achterwiel een inch groter te maken dan het voorwiel. Daardoor wordt de stand van de auto sportiever en lijkt het alsof de wielen dichter bij elkaar staan. Daarnaast hebben we de wielkast meer driedimensionaal gemaakt, meer zoals de eerste 911 Turbo.
De achterruit loopt nu visueel over in de luchtopening voor de motor. Dat is één geheel. Gedeeltelijk omdat het rooster nu verticale lijnen heeft. Bovendien is het ook nog functioneler omdat de lucht zo de motor in geleid wordt."
Maar aerodynamica is niet alles bepalend toch?
"Nee, moderne aerodynamica dicteert een hele hoekige achterkant, zodat de lucht gemakkelijk weer los komt van de auto. Het is voor ons de uitdaging om een auto te ontwerpen die aerodynamisch is, maar ook prachtig om te zien. Dat betekent dat je soms detaillering toevoegt om de algehele vorm van de auto overeind te houden. De spoiler is nu bijvoorbeeld breder om de auto goed op de weg gedrukt te houden."
De motorkap is nu veel rechthoekiger, wat is het idee daar achter?
"Ja, ik vind dat echt prachtig. Het geeft de auto meer karakter. Het ziet er tegelijk retro en modern uit."