© Pal-V

Nieuwe Nederlandse vliegende auto gepresenteerd: 90 te koop
PAL-V

Nieuwe versie Nederlandse vliegende auto onthuld

5 maart 2019 om 11:55
Laatste update: 5 maart 2019 om 11:56

Het Brabantse PAL-V heeft op de autobeurs in Genève de nieuwste versie van zijn vliegende auto gepresenteerd. Maar voorlopig staat het voertuig nog aan de grond.

Op de internationale autobeurs in Genève heeft PAL-V uit Raamsdonksveer naar eigen zeggen 'het eerste productiemodel van een vliegende auto ter wereld' gepresenteerd. De PAL-V Liberty Pioneer wordt het eerste model dat het bedrijf gaat uitleveren aan klanten. Er worden 90 exemplaren gemaakt. "De Pioneer Edition is voor wie deel wil uitmaken van de groep van negentig mensen die samen met ons geschiedenis schrijven", zegt Pal-V-ceo Robert Dingemanse.

Het model is gebaseerd op de PAL-V Liberty, het model dat vorig jaar op de beurs werd gepresenteerd. Anders is dat de Pioneer wordt uitgerust met dual control, waardoor de gyrocopter ook door de bijrijder kan worden bestuurd. Ook is de buitenkant nu gemaakt van koolstofvezel en krijgt het interieur een luxere uitstraling.

Vliegen en rijden

Het idee van PAL-V is dat er met het voertuig naar een vliegveld wordt gereden, om daar de vleugels uit te slaan en naar een ander vliegveld te vliegen, om daar de vleugels weer in te klappen en de stad in te rijden. 'Bestuurders' moeten zowel een rijbewijs als een vliegbrevet hebben. Volgens het bedrijf zijn er al enkele tientallen PAL-V's besteld. PAL-V werkt al sinds 2011 aan zijn vliegende auto's.

De Liberty Pioneer is de luxe uitvoering. De prijs is dan ook flink: 499.000 euro. Voor het Liberty Sport-model, dat pas later in productie gaat, hoeft 'maar' 299.000 euro worden neergelegd.

Flinke vertraging

De hoge ambities van het bedrijf gaan gepaard met flinke vertragingen. Bij de bekendmaking van de Liberty Pioneer in februari 2017 werd gezegd dat de levering gepland stond voor eind 2018. Vandaag zegt PAL-V dat de levering in 2020 moet plaatsvinden.

De modellen die op dit moment te bekijken zijn, zijn enkel demomodellen zonder motor, waar dus ook niet mee gereden of gevlogen kan worden. Wel zijn de vliegtrainingen gestart voor bestellers van de auto. Dit gebeurt in een klassieke gyrocopter die niet de snelweg op kan.  

Vliegende taxi's

PAL-V krijgt de komende jaren veel concurrentie van andere vliegende auto's, die grotendeels autonoom moeten kunnen vliegen. Zo presenteerden Audi en Airbus vorig jaar een prototype van een 'drone-auto'. Onder meer Boeing, Uber en de startup Kitty Hawk van Google-oprichter Larry Page werken ook aan vliegende taxi's.

Bovendien maakte het Chinese bedrijf Ehang vorig jaar bekend dat zijn zelfvliegende 'passagiersdrone' al duizend bemande testvluchten heeft gemaakt en houdt het Duitse bedrijf Volocopter testvluchten in Dubai met zijn elektrische vliegende taxi's. 

Kijk ook: de vliegende auto van Audi en Airbus