© IKEA

IKEA bepaalt met 'hersenscan' of klanten kunstwerk mogen kopen
Exclusieve tapijten

IKEA bepaalt met 'hersenscan' of je kunstwerk mag kopen

2 mei 2019 om 17:10
Laatste update: 2 mei 2019 om 17:26

IKEA België gaat een 'hersenscanner' inzetten om te meten of potentiële klanten wel echt dol zijn op kunstwerken die ze willen kopen.

Op de kunstmarkt vliegen de miljoenen je om de oren. Toch gaat kunst uiteindelijk om emotie, vindt IKEA. Daarom gaat het bedrijf een exclusieve collectie tapijten alleen verkopen aan klanten die er positief op reageren tijdens een hersenscan. Zo wil IKEA voorkomen dat de tapijten meteen voor meer geld op internet worden doorverkocht, zoals in andere landen al gebeurde.

Het gaat om een collectie met acht verschillende Art Event-tapijten, die is gemaak door bekende hedendaagse kunstenaars zoals Virgil Abloh, Craig Green en Filip Pagowski. De Belgische tak van IKEA heeft een oplage van slechts 109 tapijten, en wil dat elk tapijt bij een liefhebber terechtkomt.

IKEA doet twee scans

IKEA meet de emotionele reactie van klanten met de (HE)ART SCANNER, die hersengolven kan registreren. Voorafgaand aan het kopen worden de hersengolven in neutrale toestand gemeten, zodat IKEA kan zien hoe klanten later emotioneel zouden reageren als ze de tapijten in het echt zien. Alleen wie bij het zien van een tapijt een vooraf vastgelegde verhoging in emotionele activiteit heeft, mag het kopen. "Liefde op het eerste gezicht is dus de voorwaarde", stelt IKEA.

Wie mee wil doen aan de unieke verkoop van IKEA kan terecht in de IKEA-vestiging Anderlecht vlak onder Brussel, tussen 7 en 11 mei. De kleden hebben prijzen van 150 tot 350 euro.

Ikea's bluetooth-speakers zijn verrassend goed: