'Laat elektrische auto's op eigen rijstrook wél 130 km/u rijden'
Elektrische auto's moeten ontheffing krijgen als de maximumsnelheid wordt verlaagd in Nederland. Met dat advies komt het H2-platform.
Vanwege de stikstofcrisis overweegt het kabinet de maximumsnelheid te verlagen naar 100 km/u. Elektrische auto's zouden dan op een aparte strook gewoon 130 mogen rijden. Dat zegt het H2-platform, een samenwerkingsverband van bedrijven en organisaties dat het gebruik van waterstof, in het AD.
"We moeten die discussie voeren’’, aldus Alex Kaat van het H2-platform. "Een doelgroepstrook is niet nieuw. Die heb je ook voor vrachtwagens en bussen. Bijvoorbeeld bij de brede A2 tussen Utrecht en Amsterdam zou je de meest linkse strook kunnen reserveren voor emmissieloze auto’s.’’ Via kentekenherkenning zou gecontroleerd moeten worden of de auto gerechtigd is om over de strook te rijden. "Die techniek wordt ook al toegepast bij milieuzones, dat is geen sciencefiction meer.’’
Oostenrijk en Noorwegen
"Ons idee is niet nieuw. In Oostenrijk zijn er al stukken snelweg waar het zo werkt.’’ In het Alpenland geldt het snelheidsverschil op dagen dat de luchtkwaliteit in het geding is. In Noorwegen mogen elektrische auto’s over de busstrook langs de files rijden. Dat zorgde daar voor een enorme toename van het aantal elektrische auto’s.
'Nog te vroeg'
De Vereniging Elektrische Rijders heeft ook nagedacht over een aparte snelheidslimiet voor elektrische auto’s, maar vindt het nog te vroeg. "Je zou heel lege rijbanen krijgen met af en toe een elektrische auto. Dat helpt niet bij de acceptatie van de elektrische auto", zegt bestuurslid Maarten van Biezen.
Eerste indruk: nieuwe versie Renault ZOE
Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's