Duurtest Renault Zoe ZE50: Conclusie
Voorsprong behouden

Duurtest Renault Zoe ZE50: de plus- en minpunten

31 december 2019 om 20:36
Laatste update: 31 december 2019 om 20:38

Drie weken met de Renault Zoe lieten haarfijn de plus- en minpunten van de volledig elektrische Fransman zien. Bright-autotester Rutger legt ze aan je voor.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.

In Sardinië mochten we de Renault Zoe al aan de tand voelen. Met prachtig weer, op een route waarvan je van tevoren weet dat je niet hoeft te laden en met de meest luxe uitvoering van de auto. Dat geeft een prima eerste indruk, maar is niet helemaal representatief voor de mens die er alledaagse ritjes mee moet doen. 

Voor het perspectief: de Renault Zoe is op dit moment de enige elektrische auto in zijn prijssegment (33.000 euro) met een accu van 50 kWu of meer. De Hyundai iOniq en Nissan Leaf hebben beide een 40 kWu accu. De Koreaanse e-Niro, e-Soul en Kona kosten minstens 5000 euro meer. De vorige Zoe had met zijn 40 kWu accu ook lange tijd die speciale plek en heeft deze met een kleine upgrade dus behouden.

Komend jaar komen er flink meer elektrische auto's op de markt, dus dan ziet het er wellicht weer iets anders uit, maar voor nu is de Zoe meester in zijn eigen niche. Het is ook de enige elektrische auto waarvan je de accu kunt huren in plaats van kopen en dus met een lager instapbedrag elektrisch kunt gaan rijden. 

Irritaties

De Zoe rijdt vlot en stil en is merkbaar beter geïsoleerd dan zijn voorganger. De stoelen zijn goed, maar niet geweldig, de stoelverwarming in ons model heeft twee standen: "Staat ie aan?" en "Mijn broek staat in de brand". De auto maakt daarnaast een van toonhoogte variërend zoemgeluid als je langzaam rijdt om voetgangers te waarschuwen. Dat is zo deprimerend, dat ik het elke keer uitgezet heb en het risico neem op onvrijwillige euthanasie voor mijn medemens.

Laatste irritatie is de navigatie: die maakt het je uitzonderlijk lastig om een Fastned-station te vinden. Als ik "langs de route" een laadstation wil zoeken, dan heb ik geen behoefte om aan een 11kW paal in een woonwijk te gaan staan. Dan wil ik een snellaadstation. Die zijn niet eenvoudig te vinden. Uiteindelijk koos ik ervoor om via Apple Carplay de Fastned-app te gebruiken voor navigatie. Dat zou handiger moeten en kunnen met een software-update. 

Sterk design

Dat zijn de kleine ergernissen in een auto die verder op vele vlakken uitmuntend is. Om te beginnen met het uiterlijk. Er hoefde weinig te gebeuren tijdens de visuele opfrisbeurt, omdat het origineel zo sterk is. Het ontwerp maakt optimaal gebruik van de elektrische aandrijflijn om met een kleine buitenmaat toch een flink interieur te scheppen. Er passen drie kinderen naast elkaar achterin. Voor de gebruiker van onder de 1,85m is het voorin ook goed toeven.

De laadruimte is vergeleken met de grotere Kia Soul indrukwekkend. De kleinere Fransman verstouwt 338 liter achter de klep vergeleken met 315 voor de grotere Koreaan. 

Bereik

Het bereik van de Zoe was met lage temperaturen en op winterbanden een stukje minder gunstig dan toen we op Sardinië reden en de winst die je maakt ten opzichte van zijn voorganger met de extra grote batterij wordt gedeeltelijk teniet gedaan doordat de motor meer vermogen heeft en je dus snel wat sportiever rijdt. EV Database geeft een mooie opsomming van het te verwachten bereik in zomer en winter. Daar zie je de ongunstige omstandigheden waardoor we niet in de buurt komen bij het opgegeven verbruik. Dat geldt overigens voor brandstof aangedreven auto's ook. 

De Renault Zoe ZE50 staat in onze Bright Stuff Koopgids omdat het op dit moment de interessantste elektrische auto is voor dit budget. Zeker gezien je de accu kunt huren. In 2020 krijgt de Zoe serieuze competitie en kijken we of de Fransman overeind blijft tegen bijvoorbeeld de Peugeot e-208 en de Volkswagen ID.3

Next up: Tesla Model S door de sneeuw

Na drie weken met de Renault Zoe stappen we over in onze favoriete auto van de jaren 10: de Tesla Model S. Daarmee zoeken we de sneeuw op. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.