Techgiganten Facebook, Google en Twitter strijden tegen de verspreiding van nepnieuws over het coronavirus.
Op sociale media en in zoekresultaten doemen steeds vaker nepberichten over de ziekte op. Bij Facebook worden deze verhalen vaak in privégroepen gedeeld, waar factcheckers niet zomaar kunnen meekijken.
'Oregano-olie geneest'
Afgelopen maandag beweerde één vaak gedeeld artikel bijvoorbeeld dat oregano-olie het virus kan genezen. Het bericht was nergens op gebaseerd en bleek zelfs een decennium oud te zijn, aldus The Washington Post. Desalniettemin werd het bericht in korte tijd tweeduizend keer gedeeld.
Een ander gedeeld bericht beweert dat de Amerikaanse overheid stiekem achter het coronavirus zit, en zelfs een patent op de ziekte in handen heeft.
YouTube past algoritme aan
Op YouTube staan video’s die de oorsprong van de ziekte betwisten en onwaarheden bespreken. De videosite van Google zou zijn algoritme inmiddels hebben aangepast, zodat video’s van betrouwbare bronnen over het virus hoger in de zoekresultaten staan.
Gerichte informatie
Twitter laat Amerikaanse bezoekers op zijn beurt gerichte informatie zien als ze naar het coronavirus zoeken, op de site van de Centers for Disease Control and Prevention.
Facebook heeft wereldwijd factcheckers die kijken of een bericht nepnieuws is. In het afgelopen jaar werd de samenwerking met veel van die checkers verbroken. In Nederland worden factchecks bijvoorbeeld niet meer gedaan door NU.nl en de Universiteit Leiden.