Deze maand rijdt onze autotester Rutger de Mazda CX-30 met de (op papier) indrukwekkende Skyactiv-X motor. Een benzinemotor zonder turbo, maar met de inspuitingstechniek van een moderne diesel. Is dat zo zuinig als de Japanners beweren?
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.
Deze maand rijden we de Mazda CX-30; een crossover van de Japanse automaker die dit jaar ook nog met een volledig elektrische crossover komt, de MX-30. Ik moet meteen iets toegeven: ik had de CX-30 eigenlijk alleen ingepland voor deze test omdat de motor interessant is. Alle autofabrikanten zijn overgestapt op kleinere verbrandingsmotoren met turbo's. Om zo de prestaties op peil te houden, terwijl het verbruik (op papier) daalt.
Mazda heeft al jaren gekozen voor een andere strategie. Skyactiv noemen ze het en in het kort is het: 'Alles wat we kunnen bedenken om een atmosferische 2-liter-benzinemotor toch zuinig te krijgen'. Als het ding maar op benzine draait. De nieuwste versie van die strategie heet Skyactiv-X en daar vertel ik volgende week meer over.
Prachtige auto
Ik koos de CX-30 dus niet voor zijn uiterlijk. Maar ik moet toegeven dat ik dat beter wel had kunnen doen, want elke keer dat ik hem uit een ooghoek spot moet ik even beter kijken. Het is een prachtige auto in mijn ogen. De neus is nog expressiever geboetseerd dan andere Mazda's. Met een dramatisch puntige chromen grille. De rode kleur doet ook wonderen en de zwarte streep onder de deuren door maakt de auto visueel wat slanker. Zwart kleedt af, zelfs bij crossovers. Mazda heeft op dit moment alleen maar fraaie auto's te koop (op de CX-3 na misschien) en de CX-30 zit zeker in de top 3.
Wij rijden de 180 PK Skyactiv-X-motor met een zestraps automaat en vierwielaandrijving. Die fraaie rode kleur is daarbij ook meteen de duurste verf. Wit is "gratis", alle andere kleuren kosten 800 euro extra. 'Soul Red Crystal' kost 1150 piek. Standaard staat de auto in de Luxury versie op 18" lichtmetaal. Dat is maar goed ook, want de 16" velgen op de instapversie zijn visueel net wat te klein naar mijn smaak.
Opties
Automatisch remmen bij gevaar, lane keep assist, dode hoek waarschuwing, kruisend verkeerswaarschuwing, automatisch grootlicht en radar cruise control zijn allemaal standaard voor de 30490 adviesprijs. Maar eigenlijk wil je naar de Comfort-versie. Want voor 2000 euro heb je dan Climate Control (ipv airco), stoel- en stuurverwarming, automatische achterklep, keyless entry en een achteruitrijcamera (met top resolutie).
De Luxury-versie die wij rijden (vanaf 37490 euro) met Bose audio, standaard 18" velgen en de optie voor witte lederen bekleding die wij rijden is de enige die het 180 pk SkyActiv-X blok heeft. De Comfort-variant heeft het oudere SkyActiv-G blok met 122 pk en iets meer uitstoot (op papier). Je betaalt dus wel voor de upgrade naar die bijzondere motorisering.
Volgende week meer over de Mazda CX-30 van achter het stuur van deze crossover.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.