Slimme componenten

'Tesla ligt 6 jaar voor op de concurrentie'

© Nikkei

tesla concurrentie technologie concurrenten elektrische auto onderdelen computer techniek
19 februari 2020 om 14:59
Laatste update: 19 februari 2020 om 15:30

Het Japanse zakenblad Nikkei trok een Tesla Model 3 helemaal uit elkaar. De conclusie van de analyse? Tesla ligt zes jaar voor op de concurrentie. Andere autofabrikanten zouden af moeten van het oude model van toeleveranciers van componenten.

Het Japanse tijdschrift Nikkei ontmantelde een Tesla Model 3 tot losse onderdelen. Het meest opvallende onderdeel was niet de elektrische motor of de accu, maar de computer die het infotainmentsysteem en de autonome rijfuncties bestuurt. 

In tegenstelling tot de meeste automakers heeft Tesla de ontwikkeling van zowel de software als de hardware van alle elektronica in eigen hand. De derde versie van die hardware heeft twee door het bedrijf zelf ontwikkelde chips met ondersteuning voor kunstmatige intelligente. De krachtige chips zitten in alle Tesla's die sinds de lente van 2019 geleverd zijn.

Grote concurrenten als Toyota en de Volkswagen-groep zouden er een flinke sloot geld tegenaan kunnen gooien om ook zo'n computer te ontwikkelen, maar volgens Nikkei Business is dat de doodsteek voor een netwerk van toeleveranciers dat deze automakers al decennia gecultiveerd hebben. Want waarom zelf een airbag ontwikkelen, als anderen daarin gespecialiseerd zijn?

Onderdelen moeten samenwerken

De onderdelen van moderne auto's komen van tal van partijen, zoals Valeo, Bosch, Denso en ZF. Die specialisatie werkte perfect toen onderdelen nog niet teveel met elkaar te maken hadden. Een remklauw van het ene merk met een radio van het andere merk, was 10 jaar geleden niet zo'n probleem. Maar nu bijna alle onderdelen in auto's sensortechnologie bevatten en met elkaar moeten kunnen praten is het de vraag wie de baas is over het brein van de auto, en of het handig is dat alle onderdelen los van elkaar ontwikkeld zijn.

Tesla profiteert volgens Nikkei van de wet van de remmende voorsprong bij de oude automerken. Door zonder toeleveranciers te beginnen heeft Tesla de ontwikkeling helemaal in eigen hand.

Tesla-accu's zonder kobalt

Tesla heeft intussen volgens Reuters gesprekken met het Chinese CATL om accu's zonder kobalt te gebruiken. Die nieuwe accu's zouden komen te zitten in de auto's die in China geassembleerd worden. CATL maakt accu's zonder de dure delfstof. 

Kijk ook: Tesla Model 3 na drie maanden