Apple blijft veruit grootste op markt wearables
Apple blijft dominant op de markt voor wearables zoals smartwatches en draadloze oordoppen. Het bedrijf had in 2019 een marktaandeel van ruim een derde.
In 2019 verscheepte Apple 106,5 miljoen wearables, meldt marktonderzoeker IDC. Dat is een groei van 121,7 procent ten opzichte van 2018.
Vooral in het vierde kwartaal van 2019 deed Apple goede zaken met zijn Apple Watch en AirPods: het bedrijf verscheepte toen 43,4 miljoen wearables, goed voor een marktaandeel van 36,5 procent.
Xiaomi
Na Apple komt het Chinese bedrijf Xiaomi, met 41,7 miljoen verscheepte wearables in 2019 goed voor een marktaandeel van 12,4 procent. Samsung verstevigt zijn positie op de derde plaats met een marktaandeel van 9,2 procent in 2019. In het laatste kwartaal van 2019 zag Samsung zijn aantal verscheepte wearables groeien tot 10,5 miljoen stuks, bijna 130 procent meer dan een jaar eerder.
De grootste stijger van alle wearables zijn de draadloze oordoppen en koptelefoons. Daar werden 170,5 miljoen stuks van verscheept in 2019, een groei van 250 procent ten opzichte van 2018. Smartwatches waren in 2019 goed voor 92,4 miljoen verscheepte exemplaren, fitnessarmbanden voor 69,4 miljoen stuks.
Eindoordeel: AirPods Pro na 3 maanden. Kopen of niet?
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's