Kijken naar gamen

'Ook niet-gamers kijken steeds vaker naar esports'

15 september 2020 om 07:45
Laatste update: 15 september 2020 om 08:44

De Europese markt voor esports, het kijken naar professionele gamers, groeit dit jaar verder door: 7,4 procent meer Europeanen kijken in 2020 naar esports. Onder hen zijn ook steeds meer mensen die zelf geen games spelen.

Al jaren is esports een snel groeiend fenomeen. Vooral in Azië is het kijken naar professionele gamers erg populair. Wereldwijd zijn er dit jaar 495 miljoen mensen die naar professionele gamers kijken. De omzet van de esportsmarkt is dit jaar naar schatting 974 miljoen dollar.

Europa

In Europa kijken dit jaar 92 miljoen mensen naar esports, melden onderzoeksbureau Newzoo en Paypal. De groei van 7,4 procent was iets minder dan een jaar eerder, toen de groei nog 9,7 procent bedroeg.

De coronapandemie zorgde er volgens Newzoo en Paypal voor dat mensen vaker naar esports zijn gaan kijken. Terwijl de traditionele sporten stil lagen, nam de aandacht voor online uitzendingen van esports toe. 51 procent van de Nederlandse esportskijkers zegt door de coronalockdown meer esports te zijn gaan kijken en dat te zullen blijven doen. Van de esportskijkers kijkt een derde regelmatig, de rest kijkt alleen zo nu en dan. 

Niet-gamers kijken ook

Esports trekt nu ook mensen die zelf helemaal niet gamen. Nederland heeft het hoogste percentage van die niet-spelende esportskijkers (9 procent), in vergelijking met de tien andere onderzochte EU-landen.

Steeds meer vrouwen

Esports worden ook populairder onder vrouwen, blijkt uit de data. Een derde van het esportspubliek in de grote Europese landen is vrouwelijk.

Vrouwen geven iets vaker geld uit aan esports (48%) dan mannen (46%). Fans kopen niet alleen digitale merchandise, zoals in-game skins, maar ook fysieke merchandise, zoals shirts van hun favoriete esportsteams. 

De groep die geld uitgeeft aan esports laat ook zien dat het geen fenomeen voor alleen jongeren is. Tweederde van hen heeft een fulltimebaan en ongeveer de helft heeft een partner en kinderen. 

Onthuld: de Sony PlayStation 5