Bright Commentaar

Wéér slaan Apple-producten Nederland over (voor nu)

Wéér slaan Apple-producten Nederland (voor nu) over
15 september 2020 om 20:35
Laatste update: 16 september 2020 om 18:25

Apple kondigde dinsdagavond nieuwe producten en diensten aan, maar nog niet alles komt naar Nederland. Het techbedrijf heeft er inmiddels een handje van om ons land in eerste instantie te passeren.

Het begon dinsdag al bij de presentatie van de nieuwe Apple Watch. Hoewel het standaardmodel wel naar Nederland komt, zal het exemplaar met 4G-ondersteuning hier nog niet worden verkocht. Dat horloge is beperkt tot een handjevol landen, waaronder Apples thuisfront in de Verenigde Staten.

Voorgaande 4G-horloges van Apple sloegen Nederland ook over, toen met een logische reden: de wearable gebruikt een digitale eSim die lange tijd niet in Nederland werd aangeboden. Maar inmiddels verkopen meerdere providers in ons land de virtuele simkaartjes en hadden we op goed nieuws gehoopt. Helaas: Nederland staat nog steeds niet op de landenlijst van het nieuwe model.

Het betekent dat we ook maar een paar van de nieuwe kleuren van de Apple Watch in Nederland kunnen kopen. Van de smartwatch is alleen het aluminiummodel te koop in het zilver, spacegrijs, goud, rood en blauw. Maar de roestvrijstalen modellen in verscheidene kleuren slaan ons land over.

Dit presenteerde Apple:

Fitness+

Hetzelfde geldt voor de nieuwe Apple-dienst Fitness+, waarmee sporters voor 10 dollar per maand sportlessen kunnen volgen op een Apple TV, iPhone of iPad. De Apple Watch staat in nauwe verbinding, om zo de lessen op je eigen activiteit aan te passen.

Het is onduidelijk waarom Fitness+ Nederland overslaat - en het is eigenlijk een beetje raar. Wellicht wil Apple eerst ondertiteling voor ons land aanbieden, maar bij een techreus ter grootte van Apple verwacht je dat zoiets op korte termijn grootschalig geregeld kan worden. Bovendien is het Engels van Nederlanders goed genoeg om de dienst - wellicht met een waarschuwing - te gebruiken.

De duurste Apple One-bundel zal daarmee ook niet in Nederland worden verkocht. In dit pakket zitten de diensten Apple News+ en Fitness+, die allebei hier niet verkrijgbaar zijn. Weer eentje voor de lijst met producten die ons overslaan.

Dit gebeurt steeds weer

Het is een voortzetting van een trend die we al langere tijd bij Apple zien: Nederland staat buitengewoon laag op de prioriteitenlijst. Pas in 2015 sprak stemassistent Siri onze taal, maar liefst vier jaar nadat de dienst werd toegevoegd aan de iPhone. Alleen Noorwegen en Vlaanderen moesten langer wachten op hun taalopties.

Betaaldienst Apple Pay is een ander recent voorbeeld. Deze werd in 2014 geïntroduceerd, waarna het maar liefst vijf jaar duurde tot we in Nederland met iPhones en Apple Watches mochten pinnen. Daarmee waren we één van de laatste Europese landen die aan bod kwam.

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom Nederland zo laag bij Apple op de lijst staat: we zijn een klein land en delen onze taal met weinig andere landen, waardoor het weinig loont om functies voor ons te lokaliseren. Dan kan het bedrijf die energie beter steken in bijvoorbeeld China, waar veel meer klanten wonen.

Bij Google hetzelfde liedje

Het is een trend die bij meer techbedrijven lijkt te bestaan. Google deed er half zo lang over om zijn stemassistent naar Nederland te brengen, maar brengt nieuwe functies vaak eerst in de VS uit. De Routines-optie werd pas een jaar later in Nederland uitgerold. Bovendien verkoopt het zoekbedrijf zijn Pixel-smartphones nog steeds niet officieel in Nederland.

Dat is balen, vooral in het geval van Apple. Dit is immers het meest waardevolle bedrijf ter wereld, met een marktwaarde van 2 biljoen dollar. Dat zijn twaalf nullen. Bij een partij van zo'n gigantische schaal zou je toch hopen dat ook wij als Nederlanders iets eerder aan de beurt zijn.

Bastiaan Vroegop, redacteur Bright

Lees meer over:

Deel via