Facebook reageert op kritiek documentaire The Social Dilemma
Facebook noemt zeven punten waarin de Netflix-documentaire The Social Dilemma fout zou zitten. De documentaire legt bloot wat de negatieve gevolgen zijn van sociale media op de maatschappij.
Facebook zegt in de reactie dat het producten niet (meer) bouwt met het doel om verslavend te werken, maar om 'waarde toe te voegen' aan het leven van mensen. Het bedrijf wijst op het aanpassen van algoritmes in 2018 om posts van vrienden en bekenden voorrang te geven boven die van virale video’s van bedrijven of organisaties. Dit zou ervoor gezorgd hebben dat er in totaal 50 miljoen uur minder op het platform wordt besteed.
Advertenties
Een belangrijke claim van de documentaire is dat het sociale medium zelf niet het product is, maar dat jij als gebruiker het product bent omdat de informatie van jouw profiel wordt gebruikt om advertenties te verkopen. Facebook beweert geen informatie vrij te geven die jou als persoon zou identificeren en dat het advertentiemodel er juist voor zorgt dat kleine bedrijven, met kleine advertentiebudgetten, kunnen concurreren met grote bedrijven.
'Netflix doet het zelf ook'
Ook zou het algoritme van Facebook niet ontwikkeld zijn om de gebruiker ‘gek’ te maken en zo lang mogelijk op de app te houden, maar simpelweg om een betere gebruikerservaring te bieden. Het bedrijf benoemt daarbij nadrukkelijk dat ook Netflix over zo’n algoritme beschikt.
Ook noemt Facebook verschillende maatregelen die genomen zijn om de privacy van gebruikers beter te beschermen, om polarisatie en populisme op het platform te verminderen, om de integriteit van verkiezingen te beschermen en om nepnieuws te bestrijden.