VanMoof verwijdert illegale snelle modus uit e-bikes
Het Nederlandse fietsmerk VanMoof schrapt in zijn e-bikes de mogelijkheid om trapondersteuning tot 32 kilometer per uur te krijgen. Dat mag in de EU maar tot 25 km/u. VanMoof verwijdert de optie om naar de snelle stand te schakelen na een software-update.
VanMoof brengt op 17 november een software-update uit die de mogelijkheid om de elektrische fiets in te stellen op de snellere, Amerikaanse modus verwijdert. Als gebruikers niet de juiste regio-instelling hebben, moeten ze op een resetknop drukken. De apps van alle elektrische fietsen van het merk krijgen de update. Voor wie de update van de VanMoof App niet installeert, verandert er niets.
Limiet 25 km/u in EU
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u. Bij hogere snelheden (tot 45 km/u) gelden de regels voor zogenaamde speed-pedelecs, zoals een helmplicht, (bromfiets)rijbewijs en een verplichte WA-verzekering.
VanMoof zegt dat zijn fietsen niet als speed pedelecs zijn te gebruiken, omdat ze hiervoor niet zijn bedoeld. Momenteel krijgen gebruikers in de VanMoof-app een waarschuwing te zien dat ze in de EU de langzamere stand moeten inschakelen om zich aan de wet te houden.
Boetes
Meerdere Duitse VanMoof-fietsers hebben de afgelopen weken met de politie te maken gekregen, omdat ze hun e-bikes op de hogere maximumsnelheid konden instellen.
De politie heeft volgens Duitse media hiervoor ook boetes uitgedeeld. Het maakte volgens de agenten niet uit of de snellere modus echt was ingeschakeld, louter het bestaan van de mogelijkheid was voldoende.
In Nederland kan het ook tot zulke boetes komen. Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen zei vorig jaar dat het OM en de politie kunnen handhaven. "Er kan met een rijproef worden getest of de trapondersteuning stopt bij 25 km/u." Maar de minister wilde toen nog geen extra controles, ook niet op opgevoerde e-bikes. "Ik wil voorkomen dat we nu direct met strengere regels deze hele groep op extra kosten of andere lasten jagen."
Mede-oprichter Ties Carlier van VanMoof noemt de huidige wetgeving rond e-bikes verouderd. Elektrische fietsen worden volgens hem als alternatief voor de auto minder aantrekkelijk door de 25 km/u-limiet. "E-bikes kunnen hierdoor moeilijker concurreren met auto's, vooral bij mensen die meer dan 10 kilometer moeten reizen naar hun werk."
Andere fabrikanten
Naast VanMoof zijn er meer fabrikanten die e-bikes verkopen die in een snellere stand zijn te zetten. Sommige andere fietsmerken hebben ook al maatregelen genomen. Het Belgische Cowboy bood in zijn eerste e-bikes vorig jaar een 'off-road' modus met 30 km/u-trapondersteuning. Cowboy heeft de optie uit zijn nieuwe e-bike van eerder dit jaar gehaald. Ook Ampler uit Estland schrapte eerder al zo'n snellere modus.
Mede door de coronacrisis, waardoor meer mensen zijn gaan fietsen in plaats van met het openbaar vervoer te reizen, is de verkoop van e-bikes fors toegenomen. Ook VanMoof zag de vraag naar zijn elektrische fietsen hard stijgen. Het bedrijf bracht afgelopen zomer de VanMoof S3 en X3 op de markt.
De regels voor speed pedelecs
Voor e-bikes die meer dan 25 km/u trapondersteuning krijgen gelden deze regels:
- Verplicht een helm op
- WA-verzekering verplicht
- Bromfietskenteken
- Houden aan dezelfde verkeersregels als bromfietsen