Duurtest Mercedes CLA 250 E: positief verrast
Na vier weken neemt Bright-autotester Rutger afscheid van de Mercedes Benz CLA 250 E plugin hybride. Een auto die hem positief verraste.
Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Deze maand: de Mercedes CLA 250 E. Volg de updates.
Ik wist voordat de test begon al wel dat ik de CLA 250 een knapperd vond. Dat is zo gebleven. Vergeleken met moderne BMW's en Audi's die duidelijk (en hopelijk) de laatste iteratie zijn van een designtaal die aan het verlopen is, lijkt de Mercedes zo fris als een hoentje.
Wie de line-up van Mercedes bekijkt lijkt wel tegenover twee verschillende designprincipes te staan. Een aantal hebben deze wat verfijndere lijnvoering en sommige auto's zijn nog wat lomper. Ik hoop dat ze daar in Duitsland de CLA als rode draad voor de hele line up nemen.
De CLA 250 bleek zonder moeite steeds minimaal 60 kilometer uit zijn accu te persen. Tussendoor laadde hij zelfs aan een 220 V stopcontact snel genoeg op om bijna alles elektrisch te rijden. Over het verbruik is dan ook niet veel te zeggen. Over de hele test reed ik ongeveer 1 op 100. Dankzij twee ritjes naar Leusden en Amsterdam retour. Anders had ik 0 op 100 kunnen halen. Het lijkt er op dat de auto zonder gebruik van stroom in de accu ook opvallend zuinig is. Ergens rond de 1 op 25. Maar echt non-hybride rijd je eigenlijk nooit omdat je remenergie ook weer opslaat en de motor soms overtollige pk's omzet naar stroom.
De CLA luidt wat mij betreft daarmee een nieuw tijdperk voor de plugin hybride in. Niet langer kun je er alleen mee naar de supermarkt onder elektrische aandrijving, maar woon-werkverkeer moet ook eenvoudig elektrisch kunnen.
Het infotainmentsysteem is op dit moment mijn favoriet van alle automerken. 'Hey Mercedes' verstaat je bijna altijd. De augmented reality-navigatie is niet alleen cool, maar ook nuttig. Ik heb de gesproken aanwijzingen uit kunnen zetten en toch geen instructie gemist.
Ik zou Mercedes wel willen aanmanen flink in de menu's te snijden. Er zijn teveel opties om in te verdwalen en veel daarvan zijn echt onzinnig. Ik hoef niet te zien hoeveel graden ik mijn stuur gedraaid heb. Haal de overbodige onzin eruit en zorg dat het systeem intuïtiever wordt.
De Mercedes die wij reden was een mooi aangeklede auto van net geen 50.000 euro, maar ik zou adaptive cruise control wel een zinvolle toevoeging vinden. Dat past bij het karakter van de auto. Rijd je over een streep bij de berm, dan laat de auto je echt even schrikken door te remmen. Dat is storend, maar gebeurt alleen als je zelf niet zo goed oplet. Prima dus. Voed mij maar op.
Ik kan me voorstellen dat je meer ruimte wilt dan de CLA te bieden heeft, maar met vier volwassenen kun je er prima in zitten. Wie meer dan 42.000 euro te besteden heeft, zou deze Benz zeker moeten overwegen.
Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates.