Elektrisch vliegen

Eerste elektrische vliegtuig geregistreerd in Nederland

elektrische vliegtuig nederland elektrisch vliegen
9 november 2020 om 23:03
Laatste update: 10 november 2020 om 08:04

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur heeft in Rotterdam het eerste 'Nederlandse' elektrische vliegtuig onthuld. Het gaat om een Pipistrel Velis Electro, een tweezits vliegtuig van Sloveense makelij, dat als eerste elektrische toestel een Nederlandse registratie heeft gekregen.

Het vliegtuig is eerder door accountantskantoor PricewaterhouseCoopers aan het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) geschonken en arriveerde maandag in Nederland. 

Met de Pipistrel gaat het NLR onderzoek doen naar elektrisch vliegen. Er wordt onder meer gekeken naar het vergroten van het bereik van het toestel met behulp van 'nieuwe batterijtechnologie of een brandstofcel'. Ook werkt het NLR aan 'aerodynamische verbeteringen'.

"Dit eerste Nederlandse elektrische vliegtuig is een mooi voorbeeld van innovatie in de luchtvaart: duurzaam. Ik vind het geweldig dat Nederland hierin vooroploopt", aldus Van Nieuwenhuizen.

180 km/u

De maximumsnelheid van het 6,5 meter lange vliegtuigje is zo'n 180 kilometer per uur en de motor maakt een stuk minder geluid dan die van andere propellervliegtuigen. Er kan ongeveer 50 minuten mee worden gevlogen voordat de batterijen moeten worden opgeladen. 

"De tweezitter is primair bedoeld om piloten op te leiden", stelt het NLR. De thuisbasis van het vliegtuig is Rotterdam The Hague Airport.

Fataal ongeluk elektrisch vliegtuigje

In oktober 2018 crashte een elektrisch vliegtuig met een Italiaanse registratie, een Pipistrel Alpha Electro, in de buurt van het Groningse Stadskanaal. De piloot kwam daarbij om het leven. 

De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde in een rapport over dat ongeluk dat 'het niveau van veiligheid en luchtwaardigheid' van dit type vliegtuig 'niet gewaarborgd' was. "Het toestel vloog in het Nederlandse luchtruim zonder te voldoen aan de Nederlandse en Italiaanse voorschriften." Ook stelde de Raad dat Nederland 'geen proactieve houding' had wat betreft elektrische vliegtuigen. 

Elektrische vliegtuigen komen eraan: