Apple verlaagt App Store-commissie voor kleine appmakers
Kleine appmakers hoeven van Apple vanaf begin 2021 nog maar 15 procent commissie over de omzet uit apps af te dragen. Dat was tot nu toe 30 procent. De wijziging volgt nadat Apple steeds meer onder vuur ligt over zijn App Store-beleid.
De lagere commissie geldt voor bedrijven met minder dan 1 miljoen dollar jaaromzet uit de App Store, maakt Apple bekend. Het nieuwe programma voor kleine bedrijven gaat op 1 januari 2021 van start. Het gewijzigde beleid geldt ook voor abonnementen. Normaal gesproken rekent Apple in het eerste jaar 30 procent, en daalt de commissie in het tweede abonnementsjaar naar 15 procent.
Apple zegt kleine bedrijven tegemoet te willen komen. "Wij komen met dit programma om eigenaren van kleine bedrijven te helpen via de App Store nog creatiever te worden, en er goed aan te verdienen door de kwaliteitsapps te bouwen", aldus Apple-ceo Tim Cook. Hij noemt kleine bedrijven 'de ruggengraat van onze wereldeconomie'.
De lagere commissie zou straks gaan gelden voor 98 procent van de appmakers in de App Store, blijkt uit schattingen van Sensor Tower. Maar die zijn volgens het bureau samen slechts goed voor 5 procent van de App Store-omzet.
Beleid onder vuur
Apple komt met de wijziging nadat er de afgelopen maanden steeds meer kritiek was op het App Store-beleid. In meerdere landen lopen er onderzoeken naar mogelijk machtsmisbruik door Apple met de App Store. Onder meer de Europese Commissie onderzoekt of de regels voor appmakers door de beugel kunnen.
Fortnite
Fortnite-maker Epic Games voert intussen ook een rechtszaak tegen Apple. Fortnite werd uit de App Store verwijderd omdat Epic in het spel een eigen betaalsysteem had opgezet. Betalingen binnen apps die via de Apple App Store zijn gedownload, moeten altijd via het betalingssysteem van Apple worden afgehandeld.
Betaalde livestreams
Apple maakte onlangs al een uitzondering voor betaalde livestreams op Facebook, waarover tijdelijk geen commissie wordt gerekend. Dat deed Apple omdat veel ondernemers noodgedwongen fysieke bijeenkomsten digitaal moeten houden.
Eerder dit jaar sloten naast Epic Games onder andere Spotify en een belangenvereniging voor Europese nieuwsmedia zich aan bij een alliantie voor eerlijkere praktijken binnen de Apple App Store.