Robottaxi's

Amazon wil met zelfrijdende taxi de strijd aangaan met Uber

zelfrijdende taxi robottaxi amazon zoox
14 december 2020 om 11:25
Laatste update: 14 december 2020 om 11:25

Een dochterbedrijf van Amazon, Zoox, heeft een elektrische robottaxi zonder stuurwiel onthuld. Amazon wil met de zelfrijdende wagens de concurrentie aangaan met onder meer Uber.

Het autonome voertuig van Zoox kan vier mensen vervoeren. De elektrische robottaxi heeft geen stuur en rijdt met maximaal 120 km/u. Het voertuig heeft twee accupakketten aan boord, waardoor het volgens Zoox van 's ochtends tot 's avonds kan rijden zonder opnieuw opgeladen te hoeven worden.

Zoox zegt dat medewerkers op afstand kunnen ingrijpen om de voertuigen te besturen als dit nodig is. Ze kunnen ook met passagiers communiceren. Passagiers kunnen aangeven dat ze onherkenbaar willen blijven voor de camera's aan boord. 

Concurrent voor Uber en Lyft

Zoox komt met een app waarmee mensen in grote steden de robottaxi kunnen bestellen. De prijzen zijn nog niet precies bekend, maar medewerkers zeggen tegen Bloomberg dat ze concurrerend zouden zijn met die van Uber en Lyft. Wanneer Zoox de taxidienst precies van plan is te lanceren, is nog niet bekendgemaakt. Het dochterbedrijf van Amazon houdt later vandaag een presentatie over de plannen.

Uber stopte onlangs met de eigen ontwikkeling van zelfrijdende technologie. Het bedrijf verkocht de afdeling die zich hier mee bezighield aan de startup Aurora en nam een belang in dat bedrijf.  

Ook in andere landen

Zoox wil de zelfrijdende taxi's uiteindelijk ook in andere landen dan de VS introduceren, schrijft Bloomberg. Momenteel loopt de VS voor met het testen van zelfrijdend vervoer. Rond meerdere Amerikaanse steden rijden al autonome auto's rond, in sommige gevallen ook al zonder medewerkers die kunnen ingrijpen.

Pakketjes

Zoox werd in juni door Amazon overgenomen en werkt sinds 2014 aan zelfrijdende voertuigen. Volgens een topman zijn er nog geen concrete plannen om de zelfrijdende wagens te gebruiken voor het bezorgen van pakketjes, maar dat zou op een gegeven moment wel tot de mogelijkheden kunnen behoren. 

De fabriek van Zoox moet jaarlijks 10 tot 15 duizend voertuigen kunnen produceren.

Waymo en Cruise

Google-zusterbedrijf Waymo test in de buitenwijken van de stad Phoenix in Arizona al volledig zelfrijdende auto's op de openbare weg. Cruise, een startup met investeringen van General Motors, test rond San Francisco zelfrijdende auto's, ook zonder medewerkers aan boord.

Cruise onthulde begin dit jaar de autonome shuttlebus Origin, die geen pedalen of stuurwiel heeft. Het voertuig van Zoox is een stuk kleiner dan de Origin.