Facebook maakt filteren nieuwsfeed makkelijker met nieuwe knoppen
Facebook voegt bovenin zijn app nieuwe knoppen toe voor het filteren van de berichten in het nieuwsoverzicht. Gebruikers kunnen zo bijvoorbeeld alle recente berichten chronologisch zien, in plaats van dat de algoritmes van Facebook de volgorde bepalen.
Facebook heeft een aantal vernieuwingen in zijn nieuwsfeed aangekondigd. Het bedrijf wil het makkelijker voor gebruikers maken om de berichten in het nieuwsoverzicht te filteren. Dat gebeurt via een nieuwe filterbalk bovenaan de Facebook-app. Daar komen de knoppen 'Favorieten' en 'Recent' te staan. De laatste toont een chronologische rangschikking van de recente berichten. Zo kunnen gebruikers de algoritmes die Facebook gebruikt voor het tonen van berichten omzeilen.
Het andere filter toont alleen berichten van personen en pagina's die gebruikers als 'favoriet' hebben ingesteld. Aan de favorietenlijst zijn maximaal 30 mensen en pagina's toe te voegen. Deze filters waren al sinds oktober beschikbaar, maar ze zaten verstopt in de menu's.
Eerst in de Android-app
De nieuwe filterbalk wordt vandaag wereldwijd uitgerold in de Android-app van Facebook. Gebruikers zien de balk als ze helemaal omhoog scrollen. In de 'komende weken' volgt de update van de iOS-app van Facebook. Wanneer de webversie aan de beurt is, is nog niet bekend. De filterbalk verschijnt voor gebruikers die de afgelopen week de Favorieten-functie hebben gebruikt of die regelmatig filteren op de meest recente berichten.
Opties voor wie kan reageren
Facebook voegt verder nieuwe opties toe waarmee gebruikers kunnen beperken wie er op hun bericht kan reageren. Dat is voortaan te beperken tot vrienden of tot mensen en pagina's die in het bericht zijn getagd.
Facebook zegt ook meer uitleg te geven bij de berichten in de nieuwsfeed via de optie 'Waarom zie ik dit?'. "Je krijgt meer context over waarom de berichten in je nieuwsfeed verschijnen", stelt het bedrijf.
Kritiek op algoritmes
Het sociale netwerk kreeg de laatste jaren veel kritiek op de vaak ondoorzichtige algoritmes die bepalen wat gebruikers krijgen voorgeschoteld. Facebook ligt onder meer onder vuur omdat zijn systemen desinformatie en extremistische inhoud vaker onder de aandacht zouden brengen, omdat dit soort content voor meer interactie zou zorgen.
Like Bright op Facebook voor meer tech-nieuws