Epic Games verdiende veel meer aan Fortnite op PlayStation dan iOS
Niet iOS maar PlayStation is het meest winstgevende platform voor Fortnite. Dat blijkt uit rechtbankdocumenten die deel zijn van de aanstaande rechtszaak tussen Epic Games en Apple.
De populaire battle royale-game leek goed te boeren op iOS totdat Apple de app in de zomer van vorig jaar uit de appwinkel haalde. Epic Games verdiende in twee jaar tijd zo'n 700 miljoen dollar (577 miljoen euro) aan de iOS-versie van het spel.
Dat is echter klein bier in vergelijking met de omzet van Fortnite op PlayStation, blijkt uit de rechtbankdocumenten. De PlayStation 4-versie was goed voor 46,8 procent van alle omzet van Fortnite tussen maart 2018 en juli 2020.
Na PlayStation volgt de Xbox One, waar Fortnite 27,5 procent van alle omzet vandaan haalde. iOS staat slechts op de vijfde plaats, met 7 procent van de omzet. Volgens de documenten verwachtte Epic Games nog minder van iOS in 2020.
Lopende rechtszaken
Epic Games bond vorig jaar de strijd aan met Apple over de hoogte van zijn appwinkelcommissie op kleine aankopen in apps. Die bedraagt 30 procent van elk betaalde bedrag. Het bedrijf stopte een eigen winkel in de iOS-versie het spel, waardoor het geen commissie hoefde af te dragen aan Apple. Daarop haalde Apple de game uit de winkel.
De details over de omzetverhoudingen zijn van belang voor de lopende rechtszaak tussen Apple en Epic Games. De Fortnite-maker meent namelijk dat Apple de mededingingsregels schendt met de appwinkel-commissie, omdat het bedrijf teveel macht zou hebben. Volgens Apple is iOS slechts één van verschillende platformen waar een app als Fortnite kan aankloppen en kan er dus geen sprake zijn van machtsmisbruik.