Google test waarschuwing voor onbetrouwbare zoekresultaten
Nieuwe melding

Google gaat waarschuwen voor 'onbetrouwbare' zoekresultaten

25 juni 2021 om 12:05
Laatste update: 25 juni 2021 om 12:08

Google test een opvallende nieuwe melding bovenaan bepaalde zoekresultaten. Het nieuwe blok boven de resultaten waarschuwt dat informatie onbetrouwbaar kan zijn of snel weer kan veranderen.

De nieuwe melding kan volgens Google worden getoond bij onderwerpen die zo actueel zijn dat er nog relatief weinig betrouwbare bronnen over beschikbaar zijn. "Het lijkt erop dat deze resultaten snel veranderen", staat er in het nieuwe waarschuwingsblok boven de zoekresultaten op Google. "Als een onderwerp nieuw is, kan het soms even duren voordat er resultaten van betrouwbare bronnen zijn", staat er bij.

Google wil met de waarschuwing gebruikers extra context geven, zegt Google-manager Danny Sullivan tegen de techsite Recode. "We proberen de meest relevante, betrouwbare informatie te tonen die we kunnen. Maar er zijn veel onderwerpen die helemaal nieuw zijn." De waarschuwing betekent niet dat wat er te zien is in de zoekresultaten goed of fout is, maar dat er sprake is van een 'veranderende situatie' en dat er later meer en betrouwbaardere informatie kan volgen. 

Als voorbeeld noemt Google een recent nieuwsbericht over een UFO die zogenaamd was gespot door een camera op een politiehelikopter. Er was volgens Sullivan nog niet veel informatie over, maar mensen zijn daar dan wel massaal naar op zoek. "Er gaan berichten rond op sociale media. We zien dat iets een trending onderwerp begint te worden. En we kunnen ook zien dat er nog niet veel goede informatie over is en we verwachten dat die er later wel komt." 

Beter informeren

De nieuwe melding kan bijdragen aan het beter informeren van gebruikers over de zoekresultaten, denkt Google. In februari introduceerde het bedrijf ook al extra informatiepanelen over de websites in de resultaten. Gebruikers moeten daarvoor op de zin 'over dit resultaat' klikken. Het nieuwe waarschuwingsblok is veel zichtbaarder door de positie bovenaan de resultaten.  

De nieuwe functie wordt momenteel door Google nog getest onder een groep gebruikers. Wanneer de functie voor alle gebruikers wordt ingeschakeld, is nog niet bekend.