TikTok-rivaal YouTube Shorts nu officieel in Nederland van start
YouTube Shorts is vanaf vandaag officieel in Nederland beschikbaar. YouTube-gebruikers kunnen met de TikTok-achtige functie met hun smartphone korte video's maken en delen.
YouTube heeft vanochtend bekendgemaakt dat YouTube Shorts nu ook in Nederland is gelanceerd. Het was de afgelopen maanden al mogelijk om de Shorts-video's te bekijken in Nederland, maar het maken van Shorts vanaf smartphones kon nog niet. Vanaf vandaag zijn de Shorts-video's ook in Nederland te creëren en te delen vanaf telefoons. De filmpjes kunnen maximaal 1 minuut duren.
YouTube Shorts werd in september 2020 aangekondigd en was tot vandaag beschikbaar in 26 landen. Vanaf deze week is de functie in honderd landen te gebruiken, zegt YouTube. De uitrol voor alle Nederlandse gebruikers start vandaag en moet woensdag zijn afgerond.
Vergelijkbaar met TikTok
De functie is een concurrent voor TikTok, dat wereldwijd een hit werd met korte smartphone-video's, die zijn voorzien van muziek en zichzelf automatisch opnieuw afspelen. Gebruikers kunnen met de YouTube Shorts-functie op hun telefoon snel muziek en effecten over hun videobeelden zetten.
De Shorts-video's zijn onder meer te bekijken via een speciale rij op de YouTube-homepage en een eigen tab in de YouTube-apps. Gebruikers kunnen tijdens het bekijken van Shorts verticaal swipen naar de volgende video, vergelijkbaar met TikTok. Ook kunnen ze snel de liedjes opzoeken die in de Shorts die ze zien worden gebruikt.
Liedjes en audio hergebruiken
YouTube Shorts-gebruikers kunnen zowel populaire muziek als de audio van andere YouTube-video's gebruiken in hun filmpjes. Videomakers kunnen het aangeven als ze niet willen dat hun audio in Shorts zijn te gebruiken. YouTube zegt overeenkomsten te hebben met meer dan 250 muzieklabels voor het gebruik van populaire liedjes in Shorts, waaronder met Universal, Sony, Warner en Merlin.
Shorts-gebruikers kunnen ook meerdere videofragmenten samenvoegen, de snelheid van de beelden instellen, tekst toevoegen en hun filmpje automatisch laten ondertitelen. Bovendien kunnen ze een aantal 'basic filters' over de beelden gebruiken. Todd Sherman, global product manager van YouTube Shorts, belooft dat er binnenkort meer filters en nieuwe functies beschikbaar komen. "We weten dat het tijd kost om dit goed te doen. Dit is nog maar het begin", aldus Sherman.
100 miljoen dollar voor makers Shorts
De populariteit van TikTok nam afgelopen jaar enorm toe. De Chinese filmpjesapp heeft inmiddels meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd. In meerdere landen, waaronder de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, heeft TikTok al YouTube ingehaald wat betreft de gemiddelde maandelijkse tijdsduur die gebruikers doorbrengen in de app.
YouTube zegt dat de Shorts-video's momenteel 6,5 miljard views per dag krijgen. Om ervoor te zorgen dat meer bekende videomakers aan de slag gaan met de korte filmpjes heeft YouTube een speciaal fonds opgericht, dat in totaal 100 miljoen dollar (84 miljoen euro) beschikbaar heeft om uit te betalen aan 'creators'. Populaire makers van Shorts worden daarbij door YouTube betaald op basis van het aantal kijkers en interacties. Concurrenten TikTok en Snapchat betalen ook influencers direct op een vergelijkbare manier. Zo trekt Snapchat dagelijks een miljoen dollar uit voor viral video's op zijn platform Spotlight.