Duurtest Opel Vivaro E elektrische bus: vakantierit
Week 2

Duurtest Opel Vivaro E elektrische bus: vakantierit

5 augustus 2021 om 11:45
Laatste update: 5 augustus 2021 om 11:46

Bright-autotester Rutger rijdt vier weken met de elektrische Vivaro-bus van Opel met 9 zitplaatsen en een 50 kWu accu. Kun je ermee op vakantie?

Rutger Middendorp test auto's in de Opel Vivaro E-bus.

Geen Zuid-Frankrijk of Portugal voor de familie Middendorp dit jaar, maar een weekje op de camping in Drenthe. Eentje van Staatsbosbeheer zonder elektriciteit bij de plaatsen en zonder kampwinkel. De elektrische dubbel verlengde Opel Vivaro E slikte al onze bagage en dan nog konden we negen (!) mensen meenemen. Het ding is gigantisch. Wat dat betreft dus geen klachten. Het ontbreken van navigatie losten we op met een TomTom aan de voorruit. Het gebrekkige infotainmentsysteem kreeg Spotify door de telefoon aan te sluiten via de USB-poort. Tot zover geen klachten. Omdat het ritje naar de camping slechts 70 kilometer bedroeg was de range ook niet echt een bezwaar.

Mijn plan was om bij het dagelijkse bezoekje aan de supermarkt 10 kilometer verderop de auto even aan de laadpaal te zetten, om terug te kunnen komen aan het einde van de week. Zeven keer twintig kilometer is nog steeds 140 kilometer immers. Wallonië wordt wel de charging desert genoemd, nou, dit stukje Drenthe mogen ze best de charging zandbak noemen. In Borger geen enkele laadpaal op het grote parkeerterrein tussen de Hema en de Albert Heijn. De enige optie was laden bij de Rabobank met een bord “alleen voor klanten”. Nu ben ik lang klant geweest bij de Rabobank en ik wil er ook best even pinnen als ik dan mag laden. Maar het betekende wel dat ik twee straten over moest steken met mijn winkelwagentje. Niet ideaal.

Het schijnt dat er dit jaar in Nederland 200 laadpalen per dag worden geplaatst. Maar het lijkt erop dat Borger wordt overgeslagen. Sommige Lidl's hebben een 50 kW-lader voor de deur die je ook nog eens gratis mag gebruiken. Dat zou ideaal zijn. Dan hoefde ik maar één dag in de vakantieweek de auto even in te prikken. 

Dit klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar uiteraard hebben de meeste campings gewoon stroom. Dus je kunt er voor kiezen om dan ’s nachts je auto even aan de 'granny charger' te leggen en weer vol te hebben. En op de meeste plekken in Nederland is het beter geregeld dan in Drenthe. Ook dat. Take note, Drenthe. Mensen komen met elektrische auto’s naar de hunebedden. Leg een paar stopcontactjes aan.

9 zitplaatsen, waarvan 1 luxe en 8 redelijk

Opvouwbare tafel

Tot zo ver Drenthe, terug naar Opel. De Vivaro-E is in veel opzichten een ideale reisgenoot voor het kamperen. Je kunt onder de grote achterklep schuilen voor de regen. Je hebt eindeloos veel ruimte voor spullen en mensen. Maar het is allemaal wel erg spartaans. Voor 45.000 euro zie je een boel wit blik. Gelukkig geeft Opel je de gelegenheid voor een vergelijkbare ervaring in een luxere variant. De Zafira-E Life kost 53.000 euro en dan heb je wel afgewerkte delen overal, een stuur met bediening bovenop. Navigatie, Apple CarPlay en stoelen in plaats van bankjes van OV-kwaliteit en uitstraling.

Je kunt zelfs een opvouwbare tafel op rails bestellen voor 483 euro zodat je lekker kunt klaverjassen op de achterbank.

Met die auto zou ik graag wat verder op reis gaan. Dan wel met de 75 kWu-accu. Als je de snelheid niet te veel laat oplopen kun je daarmee twee uur rijden, 20 minuten snelladen (max 100 kW) en dus prima op een dag 800 tot 1000 kilometer maken. Hoef je ook niet in Drenthe te laden.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.