Getest: deze elektrische Opel heeft plek voor 9
Onze autotester Rutger reed deze maand met de 9-persoons elektrische bus van Opel: de Vivaro E. Is het een aanrader?
Kijk onze review:
Rutger Middendorp test auto's in de Opel Vivaro E-bus.
Ik ben een sucker voor een busje. Alles met meer dan vijf zitplaatsen geeft me het gevoel dat ik op avontuur kan. En de ruimte om achterin te kunnen slapen of al mijn huisraad mee te slepen is ook een pré. Dat kon allemaal in deze Opel Vivaro E, en dan ook nog elektrisch. Geen schuldgevoel over dikke roompluimen, geen gezwoeg door de versnellingen, geen herrie. Maar wel alle ruimte van de wereld.
Eén minpunt
Is het dan een ideale bus? Nou, er is wat mij betreft één potentiële beperking: de accu. 50 kWu is keurig in een Corsa, in dit slagschip is het voor sommige gebruiksscenario’s te beperkend. Ik bracht de Opel terug naar Amsterdam (180 kilometer) en ging voor de zekerheid toch maar een paar minuten aan de snellader staan. Ik had het vermoedelijk in één keer gered, maar het voelt iets te spannend om met 0% op het display aan te komen. Voor 90 procent van mijn gebruik zou deze accu wel groot genoeg zijn.
Zevenduizend euro kost de upgrade naar de 50 procent grotere accu met 50 procent meer bereik. Dat is veel geld voor een beetje extra vertrouwen achter het stuur. Je moet de extra range dus wel echt nodig hebben. Bedenk daarbij wat je normaal per dag rijdt, niet wat je nu gewend bent van je benzineauto.
Veel wit staal binnenin
De Vivaro E die wij reden is in essentie een bedrijfsauto. Dat merk je aan de afwerking. Er zit ontzettend veel wit staal aan de binnenkant van de bus en alles lijkt gemaakt te zijn om heel te blijven, niet om je welkom te doen voelen. Wil je dat niet, moet je overstappen in de ook flink duurdere Zafira E met een veel fraaier interieur.
Conclusie
De elektrische bus is flinke stappen aan het zetten en deze Vivaro (en de elektrische halfbroers Toyota Pro-Ace, Citroën Jumper en Peugeot Partner) is een mijlpaal van formaat. Met 100 kW laden en 200 tot 300 kilometer actieradius, afhankelijk van de versie die je koopt. Voor een elektrische bus hoef je je niet meer te schamen.
Als je kijkt naar de totale kosten (aanschaf, onderhoud, kilometers, subsidie, wegenbelasting) ben je nu in veel gevallen al goedkoper uit dan met een dieselbus. Bovendien kun je alle milieuzones straks gewoon in rijden.
De Vivaro E smaakt vooral naar meer. Ik zou graag de Zafira E met de grote accu eens rijden.
Kijk ook onze video. Vragen? Stel ze in de comments.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.