Mercedes onthult elektrische sedan EQE
Mercedes heeft op autobeurs IAA in München de elektrische sedan EQE aangekondigd. De EQE komt medio volgend jaar op de markt. Ook werd een voorproefje gegeven van de elektrische G-Klasse.
De nieuwe Mercedes EQE staat op het MEA-platform dat voor volledig elektrische auto's is ontwikkeld. De EQE is compacter dan de eerder dit jaar gepresenteerde EQS en heeft een kortere wielbasis. Qua buitenafmetingen is de nieuwe auto vergelijkbaar met de CLS en de E-klasse.
De eerste auto in de EQE-lijn is de EQE 350 met een 292 pk elektromotor op de achteras en een 90 kWh-accupakket. Dat model heeft een actieradius van maximaal 660 kilometer volgens de WLTP-test. Bij gebruik van een snellader is de accu van 10 naar 80 procent op te laden in 32 minuten. Na een kwartier aan de lader is een bereik van 250 kilometer mogelijk.
De maximumsnelheid is 210 km/u en de auto gaat van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden. De bagageruimte heeft een inhoud van 430 liter, wat iets minder is dan die van de CLS en de E-Klasse.
Drie schermen
Het ontwerp lijkt op dat van de EQS, maar de koplampen van de EQE hebben een ander ontwerp. Ook het interieur is vergelijkbaar met de EQS, met onder andere als optie het MBUX Hyperscreen. Dat bestaat uit drie schermen die over de hele breedte doorlopen. De passagier heeft daarbij een eigen 12 inch oled-scherm.
Medio 2022
De EQE is vanaf medio 2022 verkrijgbaar, maar de prijzen en alle specs worden later bekend. Naar verwachting ligt de prijs in de buurt van de 70.000 euro.
Mercedes komt later ook met een duurder EQE-model met 680 pk motor en met versies met vierwielaandrijving en twee elektromotoren, maar daarover maakt het bedrijf op een later moment meer bekend.
Voorproefje EQG
Mercedes-Benz heeft op de IAA-autobeurs in München ook een voorproefje gegeven van de EQG, de elektrische G-Klasse-auto. De EQG heeft onafhankelijke wielophanging op de vooras en een starre as achter, die nieuw is ontwikkeld voor de elektrische aandrijving. De wagen heeft vier elektromotoren die individueel regelbaar zijn. Dit maakt de EQG volgens Mercedes geschikt voor off-road gebruik.