Nederland koploper in laadpalen, veel EU-landen lopen achter
In de meeste EU-landen is een groot tekort aan openbare oplaadpunten voor elektrische auto's. Uit een nieuwe ranglijst blijkt dat Nederland met zijn laadinfrastructuur vooroploopt in Europa.
De Europese vereniging van autofabrikanten ACEA waarschuwt dat klimaatdoelen voor de auto-industrie niet gehaald zullen worden, als er niet snel meer laadinfrastructuur bij komt.
Er zijn tien landen in de EU waar nog niet één oplader is voor elke 100 kilometer aan belangrijke wegen. Dan gaat het bijvoorbeeld om Litouwen, Griekenland, Polen, Letland en Roemenië. Bijna al deze landen hebben een autopark dat voor nog geen 3 procent bestaat uit elektrische modellen. Achttien EU-lidstaten hebben minder dan vijf oplaadpunten per 100 kilometer weg.
Nederland aan kop
Slechts vier landen zitten qua oplaadpunten boven de tien per 100 kilometer. In Nederland gaat het gemiddeld om 47,5 laadpunten. De andere drie landen met de meeste laadpunten zijn Luxemburg, Duitsland en Portugal.
"Consumenten zullen niet kunnen overstappen op emissievrije auto's als er niet genoeg oplaad- en tankstations zijn langs de wegen waar ze rijden", zegt ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. "Als de inwoners van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië bijvoorbeeld nog steeds 200 kilometer of meer moeten reizen om een oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn om een elektrische auto te kopen."
Groene ambities EU
De Europese Commissie maakte voor de zomer bekend dat de uitstoot van auto's tegen 2030 zeker 55 procent lager moet liggen dan dit jaar. Dat is meer dan het eerdere streefcijfer van 37,5 procent dat drie jaar geleden werd vastgesteld. ACEA benadrukt dat Europese autofabrikanten de komende jaren miljoenen elektrische auto's op de markt moeten brengen om de groene ambities te verwezenlijken.
De vooruitgang die in een paar West-Europese landen is geboekt, is volgens de ACEA bemoedigend, maar in veel andere EU-lidstaten is het oplaadnetwerk "erbarmelijk". Volgens de organisatie moet Brussel meer doen om de verkoop van elektrische auto's en de laadinfrastructuur te ondersteunen.