Deze maand reed onze autotester Rutger met de Ford Mustang Mach E. De auto die het de Tesla Model Y moeilijk moet maken. Deze week: de conclusie.
Review Ford Mustang Mach-E
Rutger Middendorp test auto's in de Tesla Model Y, maar duurder dan een Skoda Enyac, Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6 met meer range.
Er kunnen volgens mij dus drie redenen zijn om de Mustang Mach E te verkiezen boven de concurrentie: hij rijdt lekker sportief, je vindt hem mooier, je vindt het stoer om een Mustang te rijden.
Stoere Mustang
Laten we met die laatste reden beginnen. Deze auto heet de Ford Mustang Mach E. Je kunt je afvragen waarom. Ford heeft nog nooit eerder de naam Mustang op iets anders geplakt dan een 2-deurs coupé. Die auto is legendarisch en de meest recente versie is een beauty. Deze auto zou eerst anders heten, maar de Ford-executives vonden dat er een beetje sexysaus overheen moest en dus werd hij Mustang genoemd.
Ik ben een conceptueel purist en kan me daar dus moeilijk overheen zetten, maar ik kreeg meer complimentjes over deze auto in vier weken dan een Tesla Model 3-eigenaar vermoedelijk in een jaar krijgt. “Stoere bak” hoorde ik. Daar wilde ik dan tegenin gaan, maar zo’n lul ben ik nou ook weer niet. Dus ik zei “dank je” en glom toch een beetje van binnen. Kortom: je kunt deze auto best rijden omdat je het een stoere Mustang vindt, maar er is een contingent mensen die de neus voor je elektrische Mustang ophaalt.
Ontwerp
Het ontwerp is onlosmakelijk verbonden met de verwijzing naar de originele Mustang. De Ford ontwerpers hebben hun best gedaan om designelementen van de benzinebrander over te brengen in deze elektrische kar. Agressieve lijnen op de motorkap, die grill, die koplampen, die achterlichten en die spierballen over de achterwielen. Als je loslaat dat deze auto iets probeert te zijn dat hij niet is, dan is het een fraaie kar.
De enige serieuze kritiek die ik dan op het ontwerp heb is dat onder de grill iets ingewikkelds gebeurt met wat autodesigner Frank Stephenson in zijn commentaar een snorretje noemt. De neus lijkt af te zijn onder de kentekenplaat, maar daar moet nog wat hoogte ingevuld en dat wordt een soort onderkin. Hoe langer je er naar kijkt, hoe vreemder het wordt. Iets soortgelijks gebeurt aan de achterkant, maar dan minder opvallend.
Rijgedrag
De beste reden om deze auto aan te schaffen is het rijgedrag. Gisteren nog kreeg ik in mijn achteruitkijkspiegel iemand die zijn Skoda Octavia gepimpt had. Het is dan een feestje om hem voor de bocht even dichterbij te laten komen en vervolgens in en na de bocht steeds kleiner te zien worden. De Mustang is voor een grote auto ontzettend gemakkelijk te rijden. Je voelt precies aan wat er gaat gebeuren en dat geeft vertrouwen voor het bochtenwerk. En zelfs de instapper die wij reden met de minst krachtige motor en de kleinste accu voelt sportief. Ondanks dat sportieve rijgedrag blijft het rijbereik heel behoorlijk. Ik haalde consistent dik 350 kilometer uit de accu van 68 kWu.
De Mustang Mach E is dus een aanrader. Niet voor iedereen natuurlijk, maar er zullen mensen zijn die verliefd worden op deze auto. Wil je sneller kunnen laden en je auto ook als stopcontact voor je vistrip of vakantie gebruiken dan is een nieuwe Kia of Hyundai slimmer. Wil je meer bagageruimte? Dan is de Skoda Enyaq, de Kia of de Hyundai ruimer. Maar wil je een auto met een sportieve look en bijpassend rijgedrag: dan is de Mustang Mach E je keuze in dit segment. Het is verfrissend om zo’n unieke combinatie van eigenschappen te zien in een nieuwe elektrische auto.
Volgende week rijden we een tweedehands Tesla Model 3. En daarna stappen we over in de Opel Mokka E.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.