Intel steekt miljarden in Europese chipfabrieken: 'Auto is computer op wielen'
De Amerikaanse chipmaker Intel wil de komende tien jaar tot wel 80 miljard euro steken in het vergroten van de chipproductie in Europa. Intel wil vooral meer chips voor auto's gaan maken, nu automerken nog jaren zullen kampen met chiptekorten.
"Auto's worden computers op wielen. Jullie hebben ons nodig en wij hebben jullie nodig", zei Intel-topman Pat Gelsinger tijdens de IAA-autobeurs in München.
Intel wil een deel van de capaciteit van zijn huidige Ierse fabriek inzetten voor chips voor de auto-industrie. Later dit jaar maakt Intel bekend waar in Europa twee nieuwe fabrieken komen te staan. Duitsland en Frankrijk lijken de voornaamste kandidaten. Ook Polen zou een gegadigde zijn, schrijft Reuters.
Volgens Gelsinger is het project een impuls voor de halfgeleiderindustrie en de hele techsector. Intel zegt hiermee de chiptekorten aan te pakken, waar autofabrikanten sinds de coronapandemie veel last van hebben. Tal van grote autofabrikanten hebben al tijdelijk fabrieken moeten stilleggen door tekorten aan chips.
'Zo twee jaar verder'
Chipmakers denken dat die tekorten nog zeker tot 2023 zullen aanhouden. Daarom investeren ze in nieuwe fabrieken.
Die fabrieken zijn geen oplossing voor de korte termijn, maar wel voor de toekomst, zegt Bram Nauta, hoogleraar elektrotechniek aan de Universiteit Twente.
"Intel maakt pas eind van dit jaar bekend waar de fabrieken komen. Dan moet je nog architecten aan het werk zetten, mensen vinden om het te bouwen, apparaten bestellen bij ASML en de fabriek inregelen. Dan ben je zo 1 á 2 twee jaar verder. Maar de vraag komt er toch wel en gaat nog verder toenemen. Als je dit niet doet, gaat het nog verder mis", zegt Nauta tegen RTL Z.
Nieuwe markt
Voor Intel is de autosector een relatief nieuwe markt. Het bedrijf werd groot met chips voor pc's en datacenters, maar miste de boot rond smartphones en tablets.
"Andere fabrikanten waren daar beter in, hun chips zijn bijvoorbeeld zuiniger. Intel zoekt ook nieuwe markten en de autosector is zo'n groeimarkt. Een auto bestaat over 10 jaar vooral uit chips en nog een beetje rubber voor de banden", zegt Nauta.
Chips straks 20 procent van kosten auto
Volgens Intel zullen chips tegen 2030 zo'n 20 procent van de kosten van auto's uitmaken. Dat betekent een vervijfvoudiging ten opzichte van 4 procent van de kosten in 2019.
Bijna honderd autoproducenten en leveranciers, waaronder BMW, Volkswagen, Daimler en Bosch, hebben volgens Intel hun steun uitgesproken voor de fabricageprogramma's van het bedrijf. Met welke bedrijven er al deals zijn gesloten, wil de chipmaker niet zeggen.
Europa
De keuze voor Europese fabrieken is volgens Nauta logisch vanwege de grote Europese auto-industrie. "Het is best handig als je vlakbij je klanten zit. Je kunt zonder tijdsverschillen met ze specificeren welke chips je wil maken, hoe je ze gaat maken. Je kunt zelfs medewerkers uit de auto-industrie binnenhalen bij de chipindustrie, zodat ze elkaar goed begrijpen."
Het is voor de EU lastig om zelf een grote chipindustrie op te zetten om zo minder afhankelijk te zijn van Amerikaanse en Aziatische fabrikanten, zegt hij.
"Omdat het zo duur is om een nieuwe chipfabriek neer te zetten, kunnen eigenlijk alleen hele grote bedrijven dit. Het is een lang leerproces. je moet alles goed doen. De eerste investeringen zijn heel groot. Dus we kunnen misschien Europese bedrijven zoals NXP en Infineon door laten groeien. Als je daar geld in pompt kunnen die ook groeien, maar het is heel moeilijk om vanuit nul iets op te starten."