China wil automakers samenvoegen: 'Wildgroei aan bedrijven'
China heeft te veel verschillende bedrijven die elektrische auto's ontwikkelen. Peking wil daarom dat kleine spelers opgaan in grotere concerns.
"We hebben nu te veel EV-bedrijven op de markt", zei Xiao Yaqing, de minister van Industrie en Informatietechnologie. "De bedrijven zijn meestal klein en verspreid. De rol van de markt moet volledig worden benut en we moedigen fusie- en herstructureringsinspanningen in de EV-sector aan om de marktconcentratie verder te vergroten."
Subsidies
Door de sector jarenlang te koesteren en te paaien met bijvoorbeeld subsidies is er een wildgroei ontstaan aan bedrijven die zich bezighouden met elektrisch rijden. Sommige van die bedrijven zijn nauwelijks levensvatbaar. De afgelopen jaren zijn er door Peking grote bedragen uitgekeerd aan subsidies om consumenten aan te moedigen een schone auto te kopen.
De Chinese elektrische auto-industrie is de grootste ter wereld met meer dan driehonderd bedrijven. Onder de grote spelers zijn Nio, BYD en XPeng. Peking zou nu maatregelen in voorbereiding hebben om de overcapaciteit in de sector te beperken waarbij er nog maar een aantal belangrijke productiecentra overblijven.
Techreuzen
Ook grote Chinese techbedrijven hebben zich op de markt van elektrische auto's gestort. Techreuzen Alibaba en Tencent waren onder de eerste investeerders in XPeng en Nio. Ook zoekmachine Baidu investeert fors in technieken voor zelfrijdende auto's.
Onlangs kondigde techreus Xiaomi ook aan te werken aan een eigen zelfrijdende elektrische auto. Het merk heeft al elektrische stepjes, scooters en brommers. Ook Huawei zou werken aan een eigen elektrische auto.