Instagram-topman: 'Sociale media zijn als auto's, met soms een ongeluk'
Instagram-topman Adam Mosseri ligt onder vuur nadat hij problemen met sociale media vergeleek met auto-ongelukken. "Toch zijn auto's waardevol", aldus Mosseri.
De topman deed de uitspraken in de podcast van Recode Media. Mosseri ging in de podcast in op het uitgelekte interne Facebook-onderzoek van eerder deze week. Uit dat onderzoek blijkt dat Instagram een negatieve invloed heeft op de psychische gezondheid van jonge gebruikers. Zo voelt 32 procent van de tienermeisjes zich door Instagram slechter over hun lichaam.
Mosseri verdedigde Instagram door een vergelijking te trekken tussen sociale media en auto's. "We weten dat er meer mensen sterven dan anders vanwege auto-ongelukken, maar over het algemeen zijn auto's veel waardevoller voor de wereld dan dat ze schadelijk zijn", aldus Mosseri. "Ik denk dat sociale media vergelijkbaar zijn."
'Geen drugs of sigaretten, eerder auto's'
De Instagram-topman kwam tot de vergelijking nadat de presentator van de podcast vroeg of sociale media lijken op sigaretten en drugs. Daar worden jongeren tegen in bescherming genomen, zou dat ook met sociale media moeten gebeuren? "Absoluut niet, en ik ben het niet eens met de vergelijking met drugs of sigaretten, die zeer beperkte tot geen voordelen hebben", aldus Mosseri. "Alles dat op grote schaal gebruikt wordt, zal positieve en negatieve gevolgen hebben."
De uitspraken van Mosseri konden op veel kritiek rekenen. Zo wijzen verschillende journalisten op de zware regulering die voor auto's geldt, van leeftijdsgrenzen tot strenge veiligheidseisen. Zulke wetgeving is er ondanks jarenlange pogingen nog steeds niet. Mosseri stelt in de podcast dat hij denkt dat enige regulering wel nodig is. "Maar we denken wel dat je daar voorzichtig mee moet zijn want regulering kan voor meer problemen zorgen", aldus de Instagram-topman.
Facebook wil niet al te veel regels
Facebook-topman Mark Zuckerberg, eigenaar van Instagram, roept ook al jarenlang op tot regulering van sociale media, maar geeft tegelijkertijd ook een recordbedrag uit aan politieke lobbyisten. Begin dit jaar bleek dat Facebook meer geld uitgeeft aan politieke lobby dan alle andere grote techbedrijven: 19,7 miljard dollar in 2020.
Mosseri heeft inmiddels ook alweer gereageerd op de kritiek op zijn uitspraken. Hij noemt zijn uitspraken "minder dan perfect", en vindt zijn woorden uit hun verband gerukt. Dat wijt hij weer aan de 'koppen-cultuur', waarbij ongelukkige uitspraken de kop van een artikel worden. "Daar hebben sociale media aan bijgedragen, maar het is vermoeiend", besluit Mosseri.