Autogigant Geely komt met eigen high-end smartphones
De Chinese autofabrikant Geely, het moederbedrijf van onder andere Volvo, stort zich op de markt van smartphones. Geely wil onder een nieuw merk wereldwijd high-end smartphones gaan verkopen.
Geely-oprichter Li Shufu is dinsdag een nieuw bedrijf gestart dat 'premium smartphones' gaat maken. Het wordt daarmee een concurrent voor onder andere Apple, Samsung en Xiaomi.
Geely wil de eerste telefoon rond 2023 wereldwijd op de markt brengen. In het eerste jaar verwacht het drie miljoen exemplaren te verkopen, staat in een interne memo die is uitgelekt aan persbureau Reuters. Het nieuwe bedrijf heet Hubei Xingji Shidai Technology en krijgt zijn hoofdkantoor in de centraal-Chinese stad Wuhan.
De Zhejiang Geely Holding steekt in eerste instantie anderhalf miljard dollar in het project en mikt in het eerste jaar al op een omzet van datzelfde bedrag. Volgens de uitgelekte memo is het doel om binnen acht jaar een omzet van in totaal 20 miljard euro te hebben behaald en drieduizend medewerkers in dienst te hebben. Het bedrijf zegt mogelijk ook met andere 'slimme apparaten' te komen.
Ecosysteem van producten creëren
Geely heeft onder meer de automerken Volvo, Polestar, Lotus en Lynk & Co. Naast smartphones investeerde Geely onlangs ook in andere nieuwe activiteiten, waaronder satellieten en vliegende auto's.
In de memo stelt Li dat er een nauw verband is tussen slimme infotainmentsystemen in auto's en smartphone-apps. Telefoons kunnen volgens hem ook als opstap dienen naar 'grotere autotoepassingen'. Het bedrijf wil volgens hem een 'ecosysteem' van verschillende producten creëren en gebruikers zo een "handigere, slimmere en naadloos verbonden multi-schermervaring bieden".
Elektrische auto van Xiaomi
Tegelijkertijd werkt de grootste Chinese telefoonfabrikant, Xiaomi, aan een eigen elektrische auto. Xiaomi investeert de komende tien jaar tien miljard dollar in het project dat moet leiden tot een eigen zelfrijdende auto. Ook elektronicafabrikanten Huawei en Foxconn begeven zich de komende tijd op de Chinese automarkt.
Chinese telefoonmerken als Xiaomi, Vivo en Oppo profiteerden de afgelopen jaren van de neergang van Huawei, dat door de Amerikaanse sancties tegen het bedrijf veel marktaandeel heeft verloren. Huawei kon daardoor geen smartphones met de Google-diensten en de Google-appwinkel Play Store leveren.