Storing DigiD is weer opgelost
DigiD was maandagavond regelmatig onbereikbaar door DDoS-aanvallen. Dinsdag kampte de dienst opnieuw met problemen waardoor gebruikers niet konden inloggen.
De nieuwe storing van DigiD is dinsdagavond opgelost, zegt een woordvoerder van Logius, dat DigiD beheert.
De dienst had dinsdag last van nieuwe technische problemen, die niet te maken hadden met de DDoS-aanvallen van een dag eerder. "Soms doet-ie het, en soms doet-ie het niet. Ons calamiteitenteam werkt hard aan een oplossing", zei de woordvoerder eerder op de dag.
Als inloggen bij DigiD niet werkt, zijn veel online-diensten van overheden niet te gebruiken. DigiD is het 'digitale paspoort' dat veel overheidsinstanties hanteren om online iemands identiteit te checken.
DDoS-aanvallen
Maandagavond was DigiD tijdens de DDoS-aanvallen onbereikbaar, meldde een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). "Zo kon het dus zijn dat DigiD het af en toe 10 minuten niet deed, toen 15 minuten weer wel en toen weer een half uur niet."
Die storing ontstond aan het begin van de avond en duurde tot even na middernacht. De woordvoerder van BZK kon nog niet zeggen of er aangifte bij de politie wordt gedaan.
Facebook-storing
Ook Facebook, Whatsapp en Instagram kampten gisteravond met een grote storing. De DigiD-storing stond daar volgens de BZK-woordvoerder 'helemaal los van'.
Websites van de overheid
Door de DigiD-storing kon niet worden ingelogd bij websites van de overheid, zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Op websites van gemeenten is een DigiD nodig bij het aanvragen van een paspoort of uittreksel uit het bevolkingsregister. Zowel bedrijven als burgers kunnen er hun belastingaangifte mee ondertekenen.