Elektrische stepjes de weg op

Belangengroep elektrische stepjes: 'Nederland schendt EU-wet met extra eisen'

26 oktober 2021 om 16:11
Laatste update: 26 oktober 2021 om 16:11

De Nederlandse overheid schendt de Europese regels voor elektrische voertuigen, door met extra eisen te komen in een nieuwe wet. Dat zegt de belangengroep voor makers van lichte elektrische voertuigen, zoals e-stepjes.

Het gaat om de aanstaande regels voor lichte elektrische voertuigen, waaronder elektrische stepjes. Zulke voertuigen mogen in vrijwel heel Europa zonder extra eisen weg op, maar in Nederland zijn ze nog altijd verboden op de openbare weg. Nieuwe regels treden waarschijnlijk pas in 2023 in werking, en zijn bovendien in strijd met de Europese richtlijnen.

Dat stelt LEVA-EU, de belangenvereniging voor makers van lichte elektrische voertuigen zoals e-stepjes, balance-boards met een stuur, elektrische vrachtfietsen en aanverwante voertuigen. De groep heeft gesproken met het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat, maar is niet tot een overeenkomst gekomen. De groep kondigt aan aan om zijn lobby in zowel Nederland als Europa op te voeren.

'E-bikes wel, stepjes niet: inconsistent'

Het probleem zit volgens de groep in de extra eisen die de Nederlandse overheid wil stellen aan lichte elektrische voertuigen. Die eisen zijn dermate dat fabrikanten hun voertuigen extra moeten aanpassen speciaal voor de Nederlandse markt, terwijl die voertuigen al voldoen aan de Europese eisen.

"De Nederlandse overheid accepteert dat reguliere e-bikes zonder extra eisen de weg op mogen. Het is daarom onlogisch, inconsistent en illegaal om elektrische vrachtfietsen en e-stepjes die voldoen aan Europese regels, te houden aan extra nationale regels", zegt Annick Roetynck, manager van LEVA-EU.

'Interne markt, één set regels'

Volgens Roetynck zijn er geen structurele problemen met de voertuigen die vragen om de speciale behandeling. De manager wijst op het positieve klimaateffect van de voertuigen, die kunnen dienen als alternatief op vervuilend vervoer.

"Als elke lidstaat zulke maatregelen zou invoeren, zouden fabrikanten weer 27 verschillende typen moeten maken om in de EU te verkopen", zegt Roetynck, wijzend op de Europese interne markt.

Lobby-organisatie LegaalRijden reageerde deze zomer al ontevreden op de toekomstige regels. "Er moeten nog steeds keuringen plaatsvinden en net zoals nu komt vermoedelijk geen enkele e-step die je nu in de winkel koopt door die keuringen. Dus we zijn drie jaar verder en met dit nieuwe kader verandert er helemaal niks", aldus LegaalRijden.

Regels gevolg van dodelijk ongeval Stint

Het Nederlandse ministerie wil dat elk licht elektrisch voertuig wordt gekeurd door de RDW, een extra eis die niet geldt voor reguliere e-bikes met een topsnelheid van 25 km/u. De eisen komen voort uit een lang onderzoek naar het dodelijke ongeval met een elektrische Stint in 2018.

De precieze oorzaak van dat ongeluk is ondanks dat onderzoek nooit vastgesteld. "Het ministerie heeft gezegd dat de nieuwe regels voor lichte e-voertuigen een direct gevolg zijn van het onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid deed na het ongeval in 2018", aldus Roetynck.

E-bike opvoeren: het wordt steeds makkelijker