Getest: TomTom voor elektrisch rijden
Bright-autotester Rutger reed een weekend naar Duitsland en weer terug met een elektrische auto. Gaat dat makkelijker met een TomTom?
TomTom heeft het niet gemakkelijk. Nu iedereen een superieur navigatieapparaat in de broekzak heeft zitten, worden de losse navigatiekastjes veel minder goed verkocht. Maar de TomTom Live-navigatie blijft nog wel superieur. Hij weet files beter te voorspellen en slimmere routes er omheen te verzinnen dan apps als Waze of Google Maps.
Veel ingebouwde navigatiesystemen in elektrische auto’s voldoen ook niet, omdat ze je niet slim langs beschikbare snelle laadpalen sturen. Een gat in de markt voor TomTom, zou je denken. Wij plakken dus de nieuwe TomTom Go Discover (299 euro) aan de voorruit.
Nieuwe instellingen
De installatie begint goed. Je kunt de TomTom helemaal instellen en upgraden door hem aan de wifi te hangen. Nieuw is dat je ook kunt aangeven in wat voor auto rijdt. In ons geval dus een elektrische auto.
En je kunt vertellen welke stekkers allemaal passen in je auto. Ideaal. Want zo kan de TomTom rekening houden met welke laadstations je onderweg kunt gebruiken.
Bluetooth-koppeling vereist
De kaarten zijn echt helemaal up-to-date en de live informatie klopt perfect. Dat is al een tijdje zo bij TomTom, maar er zit geen simkaart meer in dit kastje. En dus moet je een bluetooth-verbinding hebben om de live-verkeersupdates te krijgen.
Eén van de grootste pluspunten van TomTom is daarmee verdwenen. In het buitenland heb je dus voortaan dataverbruik. Niet onoverkomelijk, maar ik had regelmatig dat de TomTom mijn iPhone even kwijt was en met een klein icoontje liet zien dat ik geen live-verkeersinformatie meer had. Niet zo fijn als je op de staart van een file rijdt en dan pas ziet dat je geen file-informatie hebt.
Concurrentie van navigatie-apps
De TomTom moet in de elektrische auto de strijd aangaan met onder meer de app A Better Route Planner. Wat die app slimmer doet is met name het aantal opties dat hij je geeft. Hoe ver is je auto opgeladen bij vertrek, wat is je werkelijke verbruik onderweg, welke auto rijd je? Allemaal zaken die de TomTom niet biedt.
Daarmee is de conclusie ook eenvoudig: waarom zou je de TomTom gebruiken in een elektrische auto? A Better Route Planner is handiger en alleen voor de file-informatie is zo'n TomTom een beetje overkill. Dit is dan ook de eerste TomTom die ik niet kan aanraden.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.