TomTom gaat samen met Amazon, Meta en Microsoft kaarten maken
TmTom gaat samen met Amazon, Meta en Microsoft gegevens voor digitale kaarten uitwisselen. Met een nieuw 'open ecosysteem' willen de bedrijven de strijd aangaan met Google Maps.
TomTom heeft de samenwerking vandaag bekendgemaakt. De techbedrijven hebben samen de Overture Maps Foundation opgericht. Doel is het ontwikkelen van 'interoperabele open kaartdata', zodat gegevens 'door iedereen zonder beperking met elkaar kunnen worden uitgewisseld'.
De nieuwe samenwerking kan er volgens TomTom voor zorgen dat digitale kaarten sneller up-to-date zijn, vollediger zijn en dat ze minder fouten bevatten. Er moet volgens het Amsterdamse bedrijf een 'wereldwijde standaard voor kaarten worden gecreëerd'.
Bij de data gaat het bijvoorbeeld om informatie over straten en verkeersborden, maar ook over 3D-gegevens over gebouwen en locatiegegevens van bedrijven en bezienswaardigheden. Veel van die data mogen straks gratis door de deelnemende bedrijven worden gebruikt, maar dat geldt niet voor real-time data, zoals over de actuele verkeersdrukte.
Alternatief voor Google Maps
Momenteel gebruiken veel bedrijven voor het integreren van digitale kaarten Google Maps of het opensource-alternatief OpenStreetMap. De bedrijven die Overture hebben opgericht zien behoefte aan een nieuw alternatief voor Google Maps. De partijen zijn ook concurrenten van Google op verschillende gebieden.
Strategie TomTom
"Gezamenlijk kaarten maken staat centraal in de strategie van TomTom. Met de Overture Maps Foundation kunnen we onze doelen versnellen", aldus Harold Goddijn, CEO van TomTom. Het Maps Platform van TomTom gaat de data van de Overture-basiskaart, TomToms eigen data en de data van andere partijen samenbrengen.
TomTom haalt tegenwoordig het grootste deel van zijn omzet uit locatiediensten en licenties aan autofabrikanten, die het kaartmateriaal onder andere gebruiken voor hun rijhulpsystemen.
De Overture-stichting staat onder leiding van de nonprofit-organisatie Linux Foundation en verwacht de eerste data in de eerste helft van 2023 vrij te geven. Andere bedrijven en overheden kunnen zich bij het initiatief aansluiten.
Luister ook de Bright Podcast: