Na podcasts stort Spotify zich nu op luisterboeken
Streamingdienst Spotify gaat zich met de overname van de audioboekendistributeur Findaway de komende tijd meer richten op luisterboeken. De stap volgt nadat de streamingdienst de afgelopen jaren al fors investeerde in podcasts.
Spotify maakte de aankoop van het in 2005 opgerichte Amerikaanse bedrijf donderdagavond bekend. Findaway voorziet nu bedrijven als Apple, Google en Amazon van luisterboeken.
Spotify wil met de overname de ambitie om meer audioboeken aan te bieden "sneller verwezenlijken". De daadwerkelijke overname vindt waarschijnlijk pas eind dit jaar plaats. Hoeveel Spotify betaalt voor Findaway is niet bekendgemaakt.
De streamingdienst verwacht dat de wereldwijde markt voor luisterboeken groeit van 3,3 miljard dollar nu naar 15 miljard dollar in 2027. "We willen zorgen voor een revolutie in de audioboekwereld, net zoals we hebben gedaan bij muziek en podcasts", aldus het Zweedse bedrijf.
Storytel en Audible
Grote spelers op het gebied van luisterboeken zijn momenteel Amazon-bedrijf Audible, Storytel, Kobo, Google en Apple.
Storytel, dat net als Spotify uit Zweden komt, maakte vandaag bekend concurrent Audiobooks.com over te nemen en daarmee de Amerikaanse markt te betreden. Storytel is ook al langer actief in Nederland.
Podcast-offensief
De afgelopen jaren heeft Spotify veel geld gestoken in podcasts. Zo werden de podcastfuncties fors uitgebreid en nam de muziekdienst meerdere grote podcastbedrijven over, zoals Anchor en Gimlet.
Daarnaast sloot Spotify een reeks exclusieve deals met bekende podcastmakers, onder wie Joe Rogan.
Luister ook de Bright Podcast.