Duurtest Hyundai Ioniq 5: Korea vs. Korea
Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de nieuwe Hyundai Ioniq 5: een auto met indrukwekkende eigenschappen. Die grotendeels overeenkomen met halfbroer Kia EV6. Een kleine vergelijking.
Rutger Middendorp test elke maand een auto in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
Hyundai maakte met de Ioniq 5 en Kia EV6 de eerste auto’s op zijn nieuwe elektrische platform. Na de Kona, Soul en Niro die ook verkrijgbaar waren als benzinebranders, werd het tijd voor een auto die van de grond af gebouwd werd om accu aangedreven te zijn.
Meer fabrikanten kiezen die route. Mercedes met de EQS en EQE, Volkswagen met de ID.3 en ID.4, maar op dit moment zijn auto’s op een puur elektrisch platform nog in de minderheid.
Snelladen
Zeker auto’s met een 800 volt architectuur en laadsnelheden van 250 kW. Als je zo rap wilt laden voor onder de 50.000 euro heb je maar twee opties: de Ioniq 5 en de Kia EV6. De concurrenten? Audi e-tron GT en Porsche Taycan. De enige andere merken die 800 volt hebben gekozen. Maar die kosten je zeker een ton.
Nu is snelladen een stuk minder belangrijk dan je zou denken. Voor verreweg de meeste mensen is snelladen iets dat je zelden doet. Tijdens onze Aldi Nord-Süd Tour konden we met slechts 100 kW snelladen en ook toen hebben we ons niet verveeld, omdat naar een restaurant lopen, iets bestellen, het opeten of opdrinken, naar de wc gaan en weer terugkomen al gauw drie kwartier kost en dat is genoeg om weer flink bijgeladen te hebben.
Maar mocht je een nogal gehaaste persoonlijkheid hebben, of restaurantangst kennen, dan is dat hele snelle laden wel fijn natuurlijk en de 350 kW laders poppen als paddestoelen uit de grond de afgelopen maanden. Zelfs op plekken waar je voorheen geen laadpaal vond, zoals West-Vlaanderen.
De keuze is dan tussen twee auto’s die in bijna alle relevante datapunten gelijk zijn.
HYUNDAI IONIQ 5* | KIA EV6* | |
---|---|---|
WIELBASIS (CM) | 300 | 290 |
BAGAGERUIMTE (L) | 531 | 511 |
ACTIERADIUS (WLTP) | 384 km | 394 km |
SNELLADEN | 175 kW | 175 kW |
0-100 SPRINT | 8,5 | 8,5 |
PRIJS (EURO) | 43.500 | 44.595 |
*Standard Range 2WD
Op basis daarvan zou je denken dat de Ioniq 5 altijd de betere keuze is, maar de EV6 heeft parkeersensoren voor en achter, stoelverwarming, stuurverwarming en led verlichting als standaard. Van die zaken heeft de Ioniq 5 alleen de parkeersensoren achter.
Designkeuzes
Als je niet elk dubbeltje om hoeft te draaien, zal de keuze uiteindelijk vooral gaan om smaak. De EV6 is de wat meer traditioneel vormgegeven auto. Hij ziet er bij de tijd uit, maar de designkeuzes zijn gebaseerd op een stijl die al jaren populair is, met sportieve lijnen die snelheid en sportiviteit suggereren.
De Ioniq 5 lijkt eerder schatplichtig aan een designklassieker als de Audi TT. Een auto waarbij elke lijn ondergeschikt lijkt aan een strenge designfilosofie. Meer Bauhaus dan Art Deco.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Ioniq 5, omdat hij enerzijds zo eenvoudig vormgegeven is en anderzijds toch aandacht vraagt.
Volgende week onze conclusies over de Ioniq 5.
Rutger Middendorp test elke maand een auto in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.