Cupra Born
De Cupra Born is een Volkswagen ID.3 maar dan met een mooier uiterlijk én interieur, en meer standaarduitrusting. De binnenruimte en het rijkarakter zijn gebleven. Daarmee verslaat de Cupra zijn Duitse halfbroer.
Kijk ook onze reviewvideo over de Cupra Born.
De Cupra Born kwam een jaar na de Volkswagen ID.3 op de markt. Als technisch identieke auto, maar met een andere look. Alle software-updates van die auto waren in de fabriek al gedaan en de kinderziektes verdwenen. De vormen zijn wat agressiever, wat meer als van een traditionele sportauto, waar de ID.3 een moderne gezinswagen wil zijn. Vorig jaar was er slechts één variant beschikbaar, nu zijn er meerdere. Wij raden de instapper aan, de Essential. Die kost 36.990 euro en heeft de accu van 58 kWh en een vermogen van 204 pk. Het officiële bereik is 427 kilometer, maar reken in de praktijk meer op 350 km.
Snelladen gaat met 128 kW, thuisladen met 11 kW. Daar betaal je bij de goedkoopste ID.3 extra voor. En dan heb je met deze Cupra ook nog 18" lichtmetalen velgen, het grotere 12" multimediascherm met Apple CarPlay, full-led-koplampverlichting en parkeersensoren voor en achter.
Omdat de Cupra Born van de grond af ontwikkeld is als elektrische auto, heb je veel binnenruimte voor een auto van dit formaat. Voor je laadsnoer is helaas er geen ‘frunk’; een achterbak maar dan voor. Als je instapt zie je een fraai interieur, met stijlvolle koperkleurige details. De opbergruimte in de middenconsole houdt niet over. Het middenscherm ziet er futuristisch uit en de functionaliteit is prima. Maar de bediening kan soms frustreren. De touch-knoppen zijn onhandig en geven geen feedback aan de gebruiker.
Rijden doet de Born als de beste. Hij reageert snel, wil graag een bocht om en zit prima. Voor een elektrische auto voor de massa is de Born een prima eerste kar.
Pluspunten: | Minpunten: |
---|---|
|
|
Kijk bij Bright Stuff voor meer producten die wij aanraden.