Consumentenbond: 'Prijzen laadpalen zijn ondoorgrondelijk'
De prijs voor het opladen van een elektrische auto bij een openbaar laadpunt is vooraf vaak onduidelijk. De prijzen verschillen erg per laadpas of app, wat het verwarrend maakt, stelt de Consumentenbond vast.
"Voor consumenten is het echt ondoorgrondelijk; er bestaan honderden laadpassen en -apps en die hanteren allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Ook wijst ze erop dat het tijdstip waarop je laadt, ook van invloed is.
De bond deed een steekproef onder tien populaire aanbieders. Er kwamen veel prijsverschillen aan het licht. De tarieven stonden niet altijd duidelijk in de app of op de website, of er stond niet welke tarieven waar precies gelden. En apps die dat soort informatie wel geven, zijn soms onvolledig.
Onderzoekers van de bond vonden ook tientallen laadpalen zonder prijsinformatie. Sinds 1 juli 2021 is het wettelijk verplicht dat uitbaters van laadpalen informatie over tarieven geven.
Laadpaal aan huis
De Consumentenbond waarschuwt ook dat mensen met een laadpaal aan huis, niet automatisch goedkoper uit zijn. Dat komt omdat de prijzen van de laadpaal bij de oprit doorgaans gekoppeld zijn aan het reguliere energiecontract dat iemand heeft. "Daardoor kunnen zij de dupe zijn van de sterk gestegen stroomprijzen. Die stijging is (nog) niet doorgevoerd bij de openbare laadpalen", aldus de bond.