84 procent Nederlanders heeft spijt van posts op sociale media
Maar liefst 84 procent van de Nederlanders zegt weleens spijt te hebben gehad van berichten die ze op sociale media hebben geplaatst. Dat meldt cyberbeveiliger Kaspersky na een onderzoek.
Nederlanders zijn erg bezig met hun imago op sociale media en beoordelen anderen daar ook op, blijkt uit het onderzoek van Kaspersky dat in december werd uitgevoerd.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft al eens gevraagd om een foto of post waarin ze getagd zijn te verwijderen. Bovendien is 38 procent bang dat verwijderde posts opnieuw naar boven zullen komen en hen zullen schaden.
Sommige onderwerpen op sociale media liggen zeer gevoelig. Het meest negatief beoordeeld worden denigrerende berichten over gehandicapten, anti-vaccinatie-posts en berichten waarin de klimaatverandering wordt ontkend. Ook gaf 60 procent van de ondervraagden aan dat hun mening over een persoon negatief beïnvloed zou worden als die persoon een racistische post zou liken.
Gevolgen voor carrière
Nederlanders zijn ook bang dat hun internetverleden hun carrière zal beïnvloeden en bij bijna een derde is dat ook al eens gebeurd. Zo gaf 29 procent aan dat een oud bericht op sociale media een negatieve impact heeft gehad op hun carrière. Ook zei 37 procent dat hun kans om aangenomen te worden zou afnemen als een potentiële werkgever hun volledige internetgeschiedenis zou zien. 35 procent zegt zich daar ook echt zorgen om te maken.
Volgens veel respondenten zijn hun internetgeschiedenis en accounts op sociale media niet representatief voor wie ze echt zijn. 44 procent denkt bijvoorbeeld dat mensen een fout beeld van hen zouden krijgen gebaseerd op hun webgeschiedenis. 45 procent gaf aan dat hun profielen op sociale media "niet representatief zijn voor hun authentieke zelf".
Ook voor publieke figuren
Nederlanders zijn niet alleen streng voor zichzelf. 48 procent van de ondervraagden geeft aan dat publieke figuren op het matje moeten worden geroepen als er problematische posts opduiken, ongeacht hoe oud die berichten zijn. 43 procent vindt dat alleen als zo'n bericht van de laatste jaren is.
Ongeveer de helft van de respondenten vindt dat als een publieke figuur een problematisch bericht heeft geplaatst, dat het gerechtvaardigd is dat die persoon daar een vorm van verlies door lijdt, bijvoorbeeld door het kwijtraken van werkzaamheden of sponsoren.