© Meta

meta horizon worlds virtual reality oculus persoonlijke ruimte
Horizon Worlds

Meta introduceert barrière tegen ongewenste aanrakingen VR

4 februari 2022 om 19:51
Laatste update: 7 februari 2022 om 12:29

Avatars in Horizon Worlds en Venues, de virtualreality-werelden van Meta, krijgen een speciale barriere om andere gebruikers op afstand te houden. Meta hoopt daarmee te voorkomen dat gebruikers elkaar fysiek lastig vallen.

Seksueel wangedrag is een bekend probleem in virtual reality. Zo proberen sommige gebruikers anderen te 'betasten' of tegen ze op te lopen, wat ook in VR erg naar kan zijn.

Minstens één bètatester van Horizon Worlds heeft over dergelijk gedrag geklaagd. Daarom grijpt Meta nu in, door iedereen standaard een 'persoonlijke ruimte' van zo'n halve meter te geven.

Andere gebruikers kunnen niet zomaar door deze barrière heen, al is het wel nog mogelijk om elkaar een high-five te geven als je je arm ver genoeg uitstrekt, aldus Meta. Het bedrijf zorgde er eerder al voor dat de handen van een gebruiker verdwijnen als hij probeert een ander aan te raken.
 

Gedragsnormen

Meta hoopt "hiermee gedragsnormen te stellen", wat volgens het bedrijf belangrijk is voor een nieuw medium. De nieuwe barrière staat standaard aan. 

In de toekomst hoopt Meta het mogelijk te maken om zelf in te stellen hoe groot deze barrière is, en andere aanpassingen te doen. Er wordt in ieder geval nog aan de functie gesleuteld.

Horizon Worlds is de nieuwe VR-wereld van Meta, die nu zo'n twee maanden getest wordt in de VS en Canada. Worlds moet een opstapje worden naar de metaverse, een gedeelde virtuele werkelijkheid die gebruikers via augmented- en virtualrealityheadsets kunnen betreden.