'Meer Nederlanders kopen e-bike vanwege woon-werkverkeer'
Meer Nederlanders noemen woon-werkverkeer de belangrijkste reden voor de aanschaf van een elektrische fiets. Gemiddeld fietsen Nederlanders 43 kilometer per week op een e-bike.
Dat meldt onderzoeksbureau GfK op basis van een jaarlijks onderzoek naar elektrische fietsen. "Recreatief gebruik is nog steeds het grootste segment, maar ten opzichte van 2020 is er een duidelijke stijging te zien in het gebruik voor woon-verkeer", zegt GfK.
In 2021 gingen meer mensen weer naar kantoor en werd de e-bike gezien als een goed alternatief voor woon-werkverkeer, aldus GfK. "De motivatie bij het kopen van een e-bike is namelijk het kunnen afleggen van lange afstanden."
43 km per week
De Nederlandse e-biker fietst gemiddeld 43 kilometer per week, blijkt uit het onderzoek. Vooral het aantal e-bike-kopers tussen de 35 en 49 jaar steeg afgelopen jaar flink.
Nederlanders betalen gemiddeld 2283 euro voor een e-bike, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2020. In onze buurlanden stegen de gemiddelde aankoopprijzen harder: 8 procent in België en 12 procent in Duitsland. Daar zijn meer mensen volgens GfK 'premium' e-bikes gaan kopen, van boven de 3000 euro. "Er blijft voldoende potentieel voor de goedkopere e-bikes."
Diefstal e-bikes neemt snel toe
Deze week bleek dat de diefstal van e-bikes in Nederland in 2021 fors is gestegen. De Nationale Politie registreerde vorig jaar 22.593 aangiftes van een gestolen e-bike, een kwart meer dan in 2020 en driekwart meer dan in 2019.
In de meeste gevallen werden de elektrische fietsen op straat meegenomen. Ongeveer 1900 keer braken dieven in of gebruikten ze geweld om een e-bike te kunnen stelen.