Amerikaanse defensie test autonoom vliegende helikopter
DARPA, de onderzoekstak van het Amerikaanse ministerie van Defensie, heeft voor het eerst een Black Hawk-helikopter laten vliegen zonder piloot.
Volgens DARPA vond de eerste volledig autonome vlucht van een Black Hawk-helikopter zaterdag al plaats bij een militair vliegveld in de staat Kentucky. Nadat de eerste vlucht een succes was, werd de vlucht nog eens uitgevoerd op maandag.
Het is echter niet de eerste keer dat een Black Hawk zichzelf vliegt. Vorig jaar werd een autonome vlucht uitgevoerd onder toezicht van twee piloten. De vluchten dit weekend waren de eerste waar geen piloten bij waren. De vluchten werden alleen vanaf de grond in de gaten gehouden.
Bekijk de Black Hawk in actie:
Object ontwijken
De iconische Black Hawk was uitgerust met technologie van Sikorsky MATRIX, een afdeling van Lockheed Martin die zich toespitst op de ontwikkeling van autonome vliegtechnologie. Nadat de helikopter volledig zelfstandig opsteeg, vloog deze zo’n 30 minuten lang rond, waarbij zelfs een scenario werd gesimuleerd waarbij de helikopter een object moest ontwijken. Nadien landde de Black Hawk zichzelf.
De technologie waarmee de helikopter was uitgerust heet de Aircrew Labor In-Cockpit Automation System (ALIAS). Het is op termijn de bedoeling dat ALIAS bemande vliegtuigen en helikopters kan uitrusten met autonome capaciteiten. Een DARPA-woordvoerder zegt dat ALIAS "vliegen zowel slimmer als veiliger" moet maken.
Al langer onder ontwikkeling
Het Amerikaanse leger probeert al jaren autonome vliegtechnologie te ontwikkelen. Zo landde een drone al in 2013 volledig autonoom op een vliegdekschip. In datzelfde jaar kwam ook aan het licht dat onbemande helikopter-drones al door het leger gebruikt werden.
Het is echter de eerste keer dat toestellen die normaal gesproken bemand zouden zijn autonoom vliegen. DARPA noemt het toestel om die reden dan ook een ‘optionally piloted vehicle’ (OPV). Het is de bedoeling dat OPV’s uiteindelijk het leven van piloten en soldaten makkelijker moet maken. Volgens Young zouden die zich door de technologie "beter kunnen concentreren op de missie in plaats van de mechanica".