Google werkt aan 'privacyvriendelijke' reclames voor Android
Google werkt aan een nieuw advertentiesysteem voor Android waarmee gebruikers meer privacy zouden krijgen, maar ook zonder dat adverteerders met lege handen achterblijven.
De systemen achter online-reclames staan van alle kanten onder druk. Al jaren worden adverteerders beter in het volgen en profileren van gebruikers. Dat heeft voordelen: je krijgt vooral advertenties te zien die waarschijnlijk goed bij je passen. Gericht adverteren maakt online reclame ook aantrekkelijk voor kleinere ondernemers. De keerzijde: het zogenoemde tracking is slecht voor de privacy en gebeurt vaak zonder dat gebruikers het weten.
De privacywaakhonden van zowel Nederland als België hadden onlangs felle kritiek op één van de populairste methoden voor online adverteren. Daarbij wordt de gebruiker ook weer ongevraagd gevolgd, wat volgens de waakhonden in strijd is met de Europese privacywet AVG.
Android krijgt 'privacyvriendelijker' systeem
Google werkt nu aan een nieuw advertentiesysteem dat voordelen moet bieden voor zowel gebruikers van Android als voor adverteerders. Google zit in een unieke positie: het bedrijf maakt aan de ene kant het populairste platform voor smartphones en is aan de andere kant het grootste online reclamebedrijf. Google is dus bij uitstek gebaat bij een nieuw systeem waar gebruikers, adverteerders en de politiek blij mee zijn.
Het nieuwe systeem van Google heet Privacy Sandbox en belooft er minder met de botte bijl in te gaan dan bijvoorbeeld concurrent Apple. Vorig jaar kwam Apple met een update voor iOS waardoor gebruikers van iPhones en iPads voortaan nadrukkelijk toestemming moeten geven om gevolgd te worden. Onder meer Facebook- en Instagram-moederbedrijf Meta was daar fel op tegen: het bedrijf adverteert graag op persoonlijk niveau.
Privacy Sandbox
Onlangs bleek uit de kwartaalcijfers van Meta dat de reclame-inkomsten en tik hebben gekregen, mede door de stap van Apple. Volgens Google is dat eenzijdig afkappen van tracking dan ook niet het antwoord. Google stelt dat adverteerders dan simpelweg uitwijken naar andere, nog minder goed zichtbare manieren van volgen. Dat kan bijvoorbeeld op basis van ip-adres of met unieke kenmerken van het apparaat, het zogenoemde fingerprinting.
De Privacy Sandbox moet voor gebruikers één plek worden waar zij kunnen zien welke apps hen gepersonaliseerde reclame tonen, en op basis waarvan: dat onderdeel heet Topics. Wie dat niet wil, kan de personalisatie straks uitschakelen. Bovendien kunnen adverteerders zelf die persoonlijke kenmerken straks niet meer onderling uitwisselen.
Die balans moet volgens Android-topman Anthony Chavez (Security & Privacy) zorgen "voor een betere balans tussen de privacy van gebruikers en een gezond app-ecosysteem". Veel gratis apps bestaan immers dankzij reclame.
Huidig systeem nog zeker twee jaar actief
Google test het nieuwe systeem de rest van dit jaar en verwacht eind dit jaar een bètaversie voor ontwikkelaars. Volgend jaar wordt het systeem uitgebreider ingezet. Uiteindelijk zal het huidige AdID-systeem door het nieuwe systeem worden vervangen. AdID blijft volgens Google nog de komende twee jaar actief.
Google werkt voor de Privacy Sandbox en aanverwante technieken samen met zowel adverteerders als overheden. FLOC, een eerder voorstel voor een nieuw systeem kon rekenen op kritiek van onder meer het Verenigd Koninkrijk en veel adverteerders. Het eerder genoemde Topics-systeem moet een alternatief bieden waarbij de interesses van gebruikers maar drie weken worden bewaard, in plaats van oneindig in omvangrijke profielen.