Streamen

Nederlanders delen vaker inloggegevens streamingdiensten

Jongeren delen inloggegevens streamingaccounts om de prijs
22 februari 2022 om 08:29
Laatste update: 22 februari 2022 om 10:06

Nederlanders met een abonnement op een videodienst zoals Netflix, Videoland of Disney+ zijn vaker hun inloggegevens gaan delen om zo kosten te besparen.

In 2020 gaf nog 28 procent aan gebruik te maken van logins van anderen voor videodiensten, nu kijkt 34 procent mee op het account van een ander, meldt vergelijkingswebsite Pricewise. 28 procent van de streamers deelt inloggegevens met een ander, zodat zij ook gebruik kunnen maken van een dienst.

Met name de generatie Z en millennials delen hun logins, omdat ze minder reguliere televisie kijken. Deze generaties sluiten ook vaker een abonnement af met alleen internet (13 procent), terwijl onder de oudere generaties maar 5 procent een 'internet-only' abonnement heeft.

Kosten besparen is de belangrijkste reden voor het uitwisselen van inloggegevens, aldus Jeroen Snellen, telecomexpert bij Pricewise. "Kies je voor de drie populairste streamingdiensten het goedkoopste abonnement, dan kost je dat al snel tussen de 20 en 25 euro per maand." Zo maken sommige consumenten volgens hem ook onderlinge prijsafspraken en stellen ze een automatische overschrijving aan elkaar in om samen van meerdere diensten gebruik te maken.

Oudere generatie blijft tv-zenders kijken

Bijna een kwart van de Nederlanders maakt geen gebruik van streamingdiensten. Daaronder vallen met 42 procent veel babyboomers.

Volgens Pricewise blijven ouderen trouw aan "het originele lineaire tv-kijken". Snellen: "Ouderen kiezen vaker voor een abonnement in combinatie met televisie. Het televisie-abonnement en in mindere mate het vaste telefonie-abonnement horen er simpelweg bij. Dit geldt voor de jongere generatie steeds minder."