Neplikes en nepvolgers aangepakt

Influencers stoppen met nepvolgers na waarschuwing ACM

11 maart 2022 om 11:09
Laatste update: 11 maart 2022 om 11:09

Zes influencers die op grote schaal neplikes en nepvolgers gebruikten, zijn daarmee gestopt nadat ze door de Autoriteit Consument & Markt op de vingers waren getikt.

De zes influencers zijn actief op het gebied van onder meer mode, fitness, voedsel en kunst, aldus de ACM. De toezichthouder heeft ook tienduizenden kopers van neplikes en nepvolgers erop gewezen dat ze consumenten misleiden. Bedrijven en influencers die dat blijven doen, riskeren een boete. 

Hoe meer volgers en likes accounts op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en YouTube hebben, hoe makkelijker het is om meer mensen te bereiken. Influencers verdienen aan zo'n groter bereik op sociale media, doordat ze sponsors meer geld kunnen vragen.

'Consumenten misleid'

"Bedrijven en influencers die spullen verkopen of promoten, mogen geen neplikes of nepvolgers inzetten om hun socialmedia-profiel betrouwbaar of populair te laten lijken. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Berg. "We hebben nu ook op grote schaal kopers van neplikes en nepvolgers gewaarschuwd. We hopen dat ze beseffen dat het 'pimpen' van je profiel met nepvolgers en neplikes niet door de beugel kan."

Bedrijven beloven verkoop te stoppen

De ACM sprak ook bedrijven aan die de neplikes en nepvolgers verkopen. Zij hebben ook toegezegd te stoppen met hun praktijken. De meeste verkopers zouden ook de waarschuwing van de ACM hebben doorgegeven aan hun klanten.

"Neplikes of nepvolgers voor persoonlijk gebruik, zonder commercieel oogmerk, vallen niet onder misleiding van consumenten", zegt de toezichthouder. Maar gebruikers overtreden daarmee ook de regels van de platforms zelf, waardoor ze hun accounts kunnen kwijtraken.