Onderzoek: 4,5 miljoen huishoudens hebben een smart home-product
Vorig jaar hadden ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens een of meerdere slimme apparaten in huis. Dat is 57 procent van het totaal aantal huishoudens. Twee jaar geleden was dat nog 42 procent.
Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een representatief onderzoek onder bijna 5000 Nederlanders.
In totaal hebben de Nederlandse huishoudens voor 5,2 miljard euro aan internet verbonden apparaten in huis. Er was volgens Multiscope sprake van 900 miljoen euro marktgroei op jaarbasis.
Huishouden en slimme garagedeuren
Het grootste aandeel hebben de apparaten die voor het huishouden of voor comfort zijn gekocht, goed voor 1,47 miljard euro. Ook is er 1,4 miljard euro uitgegeven aan slimme zonwering en garagedeuren.
Slimme apparaten voor beveiliging zijn goed voor 730 miljoen euro van de markt, gevolgd door verlichting en schakelaars (680 miljoen), slimme speakers (560 miljoen) en energie en verwarming (360 miljoen).
Coolblue en MediaMarkt
Multiscope onderzocht ook welke winkels het populairst zijn voor de aanschaf van een smart home-product. Coolblue (24 procent) en MediaMarkt (23 procent) scoorden het beste, gevolgd door Bol.com (12 procent), IKEA (6 procent) en Conrad (5 procent).