Autobranche: 14.000 nieuwe laadpunten per week nodig in EU
Het aantal openbare laadpunten dat volgens de Europese Commissie nodig is, is bij lange na niet genoeg gezien het tempo waarmee elektrische auto's op de markt komen.
Dat zegt de brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA in een nieuw rapport. In 2030 zijn er volgens het onderzoek 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig om de in Brussel voorgestelde 55 procent vermindering in CO2-uitstoot te halen.
De brancheorganisatie waarschuwt dat het aantal laadpalen dat het onderzoek becijfert, bijna het dubbele is van het aantal dat de Europese Commissie noemt. De cijfers van ACEA zouden betekenen dat er per week 14.000 laadpalen bij geplaatst moeten worden. Op dit moment worden maar zo'n 2000 laadpalen per week geïnstalleerd.
De auto-industrie heeft volgens het onderzoek grote zorgen over de traagheid waarmee de laadinfrastructuur wordt aangelegd. De laatste vijf jaar vertienvoudigde de verkoop van het aantal elektrische auto's, maar het aantal openbare laadpunten groeide in die periode maar met 2,5 keer.
Miljarden
Het onderzoek schat de jaarlijkse kosten voor de openbare laadpaalinfrastructuur op circa 8 miljard euro. De investeringen die gedaan moeten worden zijn volgens de onderzoekers "omvangrijk", maar ook maar een fractie van de totale kosten van andere infrastructurele projecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van 5G. De investeringen zorgen wel voor "enorme klimaatvoordelen", aldus het rapport.
Verder zouden de locaties, ruimte en de hoeveelheid energie die nodig zijn om zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens op te laden, heel anders zijn dan voor personenauto's. Vrachtwagens hebben volgens ACEA 279.000 laadpunten nodig in 2030, waarvan het merendeel in groepjes bij elkaar zal staan.