Duurtest Hyundai Kona: conclusie
Bright Duurtest week 3

Duurtest Hyundai Kona: 'meeste elektrische auto per euro'

10 april 2022 om 18:45
Laatste update: 10 april 2022 om 18:45

Drie weken reed Bright-autotester Rutger met de Hyundai Kona Electric. Een auto die jaren na introductie nog menig nieuwkomer lijkt te verslaan. Deze week de conclusie van onze herintroductie.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Als ik een auto test zijn er wagens waar je trots op bent als je er in rijdt: een Jaguar F Type, een Porsche Taycan, een Mercedes CLA. Maar er zijn ook auto’s met het zogenaamde ouwe-spijkerbroek-gevoel. Je loopt er niet per se likkebaardend omheen, maar als je er in gaat zitten, als je ermee rijdt, klopt het gewoon. De Hyundai Kona is wat mij betreft een ouwe-spijkerbroek-auto.

Fraai vind ik hem niet, Hyundai is niet een merk om mee te pochen en het interieur ziet er uit alsof iemand nog een hele bak knopjes uit de jaren ’90 in opslag gevonden had. Het contrast met de Ioniq 5 uit dezelfde stal is gigantisch.

Knoppen ogen niet bij de tijd, maar werken feilloos en intuïtief

Maar bijna alles klopt gewoon. Het ouwe-spijkerbroek-gevoel betekent vooral dat je nergens over na hoeft te denken of naar op zoek hoeft te gaan. Die lomp grote knoppen zijn eenvoudig te bedienen. De grote led-ring om de laadaansluiting heen geeft je in één oogopslag van een afstand de status van het laden aan. De 204pk maakt elke stoplicht sprint een klein hoogtepuntje. De stoelen zitten goed. Alle comfort is aanwezig, van stoel- en stuurverwarming tot stoelkoeling. Van Apple CarPlay tot online file informatie.

En wat op de auto zit werkt ook soepel en probleemloos. Zet je de stuurverwarming aan? Na een tijdje schakelt hij automatisch weer uit en vertelt je dat even in beeld. Als je de ruitenwisser instelt dan zie je in het digitale dashboard even in beeld in welke van de standen je hem hebt gezet. Wil je uitparkeren en komt er een fietser achterlangs, dan hoor je een geluidssignaaltje van de plek waar de fietser zich bevindt. Het zijn de kleine dingen die de Kona zo aangenaam maken.

Het lichtcluster op het achterwiel blijft visueel uitdagend, verder een kek karretje

Heb je rond de 38.000 euro te besteden aan een nieuwe elektrische auto en heb je niet regelmatig twee grote mensen met bagage te verplaatsen, dan is de Hyundai Kona een regelrechte aanrader. Heb je meer ruimte nodig dan kun je voor de technisch identieke en visueel wat minder uitdagende Kia e-Niro gaan, voor iets meer geld. 

De Hyundai Kona met de 64 kWh accu geeft je op dit moment de meeste elektrische auto per euro.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.